Veel show en weinig football

AMSTERDAM - Het Olympisch stadion omvormen tot Pleasure Dome. Het klinkt al net zo onwaarschijnlijk als in Nederland een kassucces maken van American football. Met de introductie van Amsterdam Admirals wordt niettemin een combinatie van beide nagestreefd.

ROB VELTHUIS

Nee, Henny Beijer zegt de achtste april niet met angst en beven tegemoet te zien. De marketing-director van de instant-club beaamt dat hij nu ('nog') praat over een illusie, maar hij twijfelt er niet aan dat die op de eerste speeldag 'visueel' wordt gemaakt. Het tot grootste openbaar urinoir van Nederland verworden Olympisch monument wordt er speciaal voor opgekalefaterd en - dat moet gezegd - kosten noch moeite worden gespaard om het publiek spektakel te bieden. Zozeer zelfs, dat de omlijstende entertainment tot voornaamste excuus is verheven om toegangskaarten aan te schaffen. “Flitst het u allemaal toch te veel voor de ogen: in between . . . you can always watch football!”

American football, in Nederland een produkt waarnaar geen vraag is. Dus wordt de sport die hier amper 500 beoefenaren kent de consument door de strot geduwd. Door de indruk te wekken dat het ergens om gaat. Tenslotte bemoeit de televisie zich ermee. En maakt Admirals deel uit van de World League, die ondanks de pretentieuze naam niet meer is dan een competitie met zes Amerikaanse teams die twaalf weken lang in zes Europese steden worden gestationeerd: Barcelona, Frankfurt, Dusseldorf, Edinburgh, London en Amsterdam. De selectie bestaat uit 37 college-spelers uit de States, drie Nederlanders en drie Scandinaviërs.

Nogal overbodig werd gisteren tijdens de presentatie van Admirals en World League in Amsterdam gezegd dat geen concurrentie wordt beoogd met voetbal. Maar met het overplanten van een stuk Amerikaanse cultuur in de volkomen afwijkende Europese sportbeleving wordt wel degelijk gemikt op hoge kijkcijfers en revenuen. De World League is opgezet door de in Amerika machtige NFL, de National Football League, en News Corporation van de Australische mediamagnaat Rupert Murdoch. Om de Europese competitie van de grond te krijgen mag de komende vier jaar een totaal verlies van 40 miljoen dollar worden geleden. Daarna moet de sport in Europa gezond zijn en worden initiatieven op andere continenten ontplooid.

In Duitsland is de sport tijdens een vorige, mislukte, League een succes gebleken, vandaar dat er nu twee teams zijn gestationeerd. De opkomst daar werd destijds gesteund door de duizenden in en rond Frankfurt gelegerde Amerikaanse soldaten. In Nederland, zo erkent Beijer, zijn de aanloopproblemen groot. Bewust is gekozen voor Amsterdam, als “veranderingsgezinde stad”. Het Olympisch Stadion is een vervelende kwestie, maar Amsterdam Arena is pas in 1997 klaar.

Nu is het Amsterdamse publiek niet snel te porren voor een verzetje buiten huis. Zelfs Cruijff c.s. haalde in de beginjaren zeventig nauwelijks een competitiemoyenne van 15 000 en FC Amsterdam sleet zijn nadagen treurig op het bijveld van het Olympisch Stadion. Maar het woord treurig komt bij American football niet voor, daar is het vooral fun, van welk een treurigheid dat soms ook kan zijn.

Waar het voetbal wordt beheerst door wangedrag op de tribunes, daar wordt American football gepromoot als een risicoloos dagje uit voor familie en vrienden. De show waarmee de 24 leden van de Amsterdamse balletacademie komen wordt 'weergaloos', met Jocelyn Brown is voor in de rust van het eerste duel met Barcelona Dragons een Amerikaanse megaster aangetrokken en al tweeënhalf uur voor het begin van de wedstrijd is het party-time: video-disco-road-show, lasergamespektakel, bungy-catapulting, klim- en kleefwand, marktkraampjes en een spelcircuit waarin American football kan worden nagespeeld.

Om de laatste twijfelaars over de streep te trekken, komt Marc Lory, 'President of the World League', met de uitsmijter: “Zelfs als je de spelregels niet kent, heb je fun.”

Met de hamburger is het ook gelukt. Welcome to the Pleasure Dome.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden