Veel nieuwe muziek in nieuw seizoen

Als de krokussen weer brutaal hun kleurige kop boven het maaiveld uitsteken, proberen de Nederlandse orkesten en muziekinstellingen met even uitbundige tinten hun nieuwe seizoensprogramma's aan de man te brengen. Een lawine aan brochures stort zich dezer dagen uit over de schrijvende pers, waarin bijzondere projecten, vers aangeboorde doelgroepen, topsolisten en wereldvermaarde dirigenten om aandacht schreeuwen.

Bij het Koninklijk Concertgebouworkest blijft chef-dirigent Riccardo Chailly -zoals dat hoort- een stevig baken in de programmering. Hij zal in het komende seizoen achtendertig concerten voor zijn rekening nemen, waarvan eenentwintig in het buitenland. Bruckner Zeven en Mahler Tien worden herhaald en tijdens Sail 2000 leidt Chailly een openluchtconcert met o.a. de Piet Hein-rapsodie van Van Anrooy. Chailly waagt zich nog een keer aan Verdi's Requiem (twee eerdere pogingen waren niet optimaal) en hij zal de beroemde mezzo Cecilia Bartoli dirigeren in een concert met aria's van Haydn en Rossini.

Bernard Haitink is twee weken present (hij doet o.a. de derde symfonie van Willem Pijper) en er is op dirigentengebied slechts één debuut: de Fransman Emmanuel Krivine. Na langdurige afwezigheid keren de dirigenten Seiji Ozawa en Lorin Maazel terug voor gastdirecties bij het KCO. Hans Vonk dirigeert voor de eerste keer bij het KCO Bruckner (de Zesde) en Mariss Janssons doet Mahlers Zevende. Vonk staat ook op de bok voor de wereldpremière van Peter Schats Derde symfonie, de 'gamelansymfonie'. Het is de eerste keer dat Schat een opdracht kreeg van het KCO. Het orkest brengt naast Schats Derde nóg twee wereldpremières waarvoor het opdrachten verstrekte aan Wolfgang Rihm (Chailly dirigeert) en Giya Kancheli (onder Kurt Masur).

De twee jaar geleden geïntroduceerde A-serie (de A staat voor avontuur en avant-garde) is volgens orkestdirecteur Jan Willem Loot een artistiek zwaartepunt in de programmering. De serie is dan ook uitgebreid. Volgens Loot haalt het KCO met deze serie een beduidend jonger publiek binnen; de prijzen zijn daarop aangepast. Een abonnement op de A-serie (negen concerten) kost 390 gulden, tegen 1000 gulden voor twaalf concerten in de B-serie.

In juni 2001 is de beroemde cellist en dirigent Mstislav Rostropovitsj drie weken te gast bij het KCO. Hij komt dirigeren, soleren en in kamerformaties optreden. Er staan verder twee masterclasses gepland voor violisten, cellisten en pianotrio's. Rostropovitsj' echtgenote, sopraan Galina Visjnevskaja, geeft twee masterclasses voor zangers.

Bij de Matinee op de vrije zaterdag is er een serie van acht concerten onder de titel: De Matinee van... Hierin staat het oeuvre van een componist centraal of mag een dirigent zijn eigen programma samenstellen. In juni 2000 zijn er al twee van die concerten in samenwerking met het Holland Festival. In het ene wordt Frank Zappa belicht en in het andere is de eerste integrale uitvoering te horen van Peter Schats 'Triptiek voor onze tijd' waarin zijn opgenomen de Etudes voor piano en orkest, het 'Indisch Requiem' en 'De hemel'.

De serie biedt een hoogst interessante aanblik met centrale figuren als Karlheinz Stockhausen, Klaas de Vries, Reinbert de Leeuw en Gilius van Berg eijk. Sir Simon Rattle komt met zijn Birmingham Contemporary Music Group, maar hij dirigeert in de matinee ook voor de eerste keer het Orkest van de Achttiende Eeuw en het Nederlands Kamerkoor in Haydns 'Die Jahreszeiten'. Haydns andere grote oratorium, 'Die Schöpfung', gaat overigens bij het KCO onder Nikolaus Harnoncourt.

In de Matinee zoals vanouds weer veel Nederlandse premières van nieuwe muziek. Zelfs in de Opera-serie zijn alleen maar werken uit de twintigste eeuw geprogrammeerd: Sjostakovitsj' 'Lady Macbeth uit het district Mtsensk' (de Kirov-opera met Gergjev) en 'De Spelers', Janaceks 'Osud', Brittens 'Death in Venice', Busoni's 'Turandot', Hindemiths 'Das Nusch-Nuschi' en Prokofjevs 'Maddalena'. Voor liefhebbers van de Italiaanse opera is er Zandonai's 'Francesca da Rimini' met Nelly Miricioiu in de titelrol.

Het Noordhollands Philharmonisch Orkest, waar Micha Hamel aantreedt als chef-dirigent, profileert zich met een serie die de naam Het Laatste Decennium kreeg. In die serie van vier concerten zijn maar liefst vijf wereldpremières te horen plus zes Nederlandse premières.

Bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest krijgt vaste gast Gianandrea Noseda veel dirigeerbeurten omdat chef Valery Gergjev amper in Rotterdam aanwezig is. Er zijn plannen om met Noseda een tournee door zijn geboorteland Italië te maken. De jonge Engelse dirigent Daniel Harding komt voor een programma waarin Wolfgang Rihms Klarinetconcert gespeeld wordt. In de Z-serie vijf concerten met veel nieuwe muziek waaronder een wereldpremière van Peter Jan Wagemans.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden