Veel Nederlandse bedrijven bouwden mee

AMSTERDAM - De opening van de nieuwe luchthaven van Hongkong wordt vandaag een intiem Chinees feestje. De Amerikaanse president Bill Clinton toert weliswaar door de regio, maar pas morgen komt hij aan in de voormalige Britse kroonkolonie. Chek Lap Kok is dan al officieel geopend door Clintons gastheer, de Chinese president Jiang Zemin.

Want ook al zou zo'n hoge gast de feestvreugde een gouden randje geven, Hongkong is toch in de eerste plaats Chinees en Chek Lap Kok is dat ook. Niet voor niets hebben de Chinezen het overgrote deel betaald. Groot-Brittannië, tien jaar geleden het brein achter de nieuwe luchthaven, stemde er na enig steggelen mee in bij de overdracht van de kroonkolonie vorig jaar ruim zes miljard gulden aan reserves achter te laten.

Een peulenschil, blijkt nu. Want de aanleg van Chek Lap Kok, in de rest van de wereld straks bekend als Hongkong International, heeft al met al veertig miljard gulden gekost.

Dat enorme bedrag wordt weerspiegeld door overdadig marmer, kilometerslange lopende banden en een futuristische inrichting. Maar de echte kosten liggen ónder Chek Lap Kok, waar twee eilandjes werden afgevlakt. Ballast Nedam, Boskalis en de Belgische concurrent Jan de Nul kwamen er vervolgens aan te pas om met opgespoten land een compleet nieuw eiland aan te leggen.

Opmerkelijk veel Nederlandse bedrijven hebben aan de bouw bijgedragen. Zes procent van alle contracten draagt een Nederlandse handtekening en dat is meer dan er bijvoorbeeld uit de Verenigde Staten is bijgedragen en slechts een procent minder dan het aandeel van het Chinese bedrijfsleven. Het ingenieursbureau Fugro uit Leidschendam was al in een vroeg stadium betrokken bij het onderzoek naar de bodemgesteldheid en begeleidde later de bouw. De reizigers zullen hun bagage aangevoerd krijgen via banden die Vanderlande Industries uit Veghel leverde, Forbo Krommenie verkocht kurkmarmoleum voor de iets minder luxe werkruimtes en Hunter Douglas zorgde voor plafondonderdelen.

Veruit de meeste opdrachten gingen naar bedrijven uit Japan en Hongkong. Die waren bijvoorbeeld betrokken bij de bouw van de Tsjing Ma Brug, de langste hangbrug voor zowel weg- als treinverkeer ter wereld, die Hongkong met het nieuwe vliegveld verbindt. De rechtstreekse trein naar het zakencentrum doet er amper 23 minuten over.

Chek Lap Kok is uiteraard hypermodern en gericht op een snelle afwerking van vracht en passagiers. De luchthaven zal in nagenoeg alle weersomstandigheden kunnen functioneren, inclusief dichte mist en tyfoons, zo wordt beweerd. Maar Chek Lap Kok, thuisbasis voor luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific, is vooral groot. Voorlopig wordt nog gebruik gemaakt van één landingsbaan, die dag en nacht in gebruik zal zijn. Jaarlijks kunnen zo'n 35 miljoen passagiers en drie miljoen ton vracht worden verwerkt. Een tweede landingsbaan volgt eind dit jaar. Na de eeuwwisseling volgt een tweede terminal; de capaciteit is dan 87 miljoen passagiers en negen miljoen ton vracht. Ter vergelijking: Schiphol zit met 44 miljoen passagiers en 3 miljoen ton vracht aan zijn grens. Met 87 miljoen passagies mag Hongkong International zich straks de grootste luchthaven ter wereld noemen, een eer die nu nog toekomt aan het vliegveld O'Hare bij Chicago.

Overigens landt er de komende dagen nog geen enkel vliegtuig; op Chek Lap Kok wordt eerst even proefgedraaid en pas maandagochtend wordt het eerste toestel verwacht.

De opening van nieuwe vliegveld is onlosmakelijk verbonden met het sluiten van Kai Tak, de oude luchthaven in Kowloon. Kai Tak zal de geschiedenis ingaan als het krankzinnigste vliegveld ter wereld. Vliegtuigen kwamen zo laag aanvliegen tussen de wolkenkrabbers inhet dichtbevolkte Kowloon City, dat de passagiers letterlijk bij de buurtbewoners op tafel konden kijken. Met nog een kilometer te gaan moesten de piloten hun toestel in een scherpe bocht naar rechts, in een hoek van 47 graden, draaien boven de winkelstraten van Kowloon om goed uit te komen. Pas dan konden zij een snelle daling inzetten om te landen op de drie kilometer lange landingsbaan die in de haven van Hongkong steekt. In de praktijk is de landing op Kai Tak ongevaarlijk gebleken. Maar zij was wel zo bijzonder dat piloten er urenlang voor moesten oefenen in een vliegsimulator.

Hongkong International Airport is wat dat betreft een toonbeeld van saaiheid. Piloten kunnen er in een rechte lijn, langzaam dalend, boven open zee en de monding van de Parelrivier komen aanvliegen.

Vanwege de lage aanvliegroute golden er al beperkingen voor vluchten tussen middernacht en half zeven 's morgens. Cathay Pacific berekende dat die beperkingen jaarlijks zes miljoen passagiers uit Hongkong weghielden. De nieuwe luchthaven moet Hongkong weer een leidende rol in de regio geven, een rol die nu wordt opgeëist door Singapore met het wereldwijd geprezen vliegveld Changi.

Bovendien mocht er in de directe omgeving van Kai Tak niet al te hoog worden gebouwd. Met het verdwijnen van de luchthaven zullen die beperkingen worden opgeheven. Dat betekent dat de projectontwikkelaars al bouwtekeningen hebben klaarliggen van wolkenkrabbers die meer dan zeventig verdiepingen zullen tellen. De grondverkoop, zo is de verwachting, zal uiteindelijk evenveel geld opbrengen als de aanleg van de nieuwe luchthaven heeft gekost.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden