Veel kwaliteit bij mat recital

Klassieke muziek

Severin van Eckardstein Lucas en Arthur Jussen

***

Bij popconcerten is het regel dat in het voorprogramma van een populaire band een beginnende groep te horen is. In de klassieke Rotterdamse Doelen was het woensdagvond andersom: een internationaal gelauwerde coryfee opende het recital, dat na de pauze werd afgesloten door aankomend talent. De coryfee was pianist Severin von Eckardstein, winnaar van onder meer de Brusselse Koningin Elisabethwedstrijd. De jonge talenten waren de Nederlandse pianobroers Lucas en Arthur Jussen.

Overigens leek het publiek (de Grote Zaal zat voor een pianorecital behoorlijk vol!) vooral voor de Jussens te zijn gekomen, getuige de aanwezigheid van relatief veel kinderen. Arthur (1996) en Lucas (1993) zijn dankzij hun talrijke televisieoptredens in ons land bij het grote publiek stellig veel populairder dan Severin von Eckardstein, die bij uitstek een pianist voor kenners is.

De 32-jarige Von Eckardstein behoort tot de interessantste pianisten van zijn generatie. Hij is een dichter aan het klavier, komt steeds weer met verrassende programma's en is gespeend van iedere vorm van effectbejag. De Jussens zijn natuurtalenten, sympathiek ogend en geschoold door grote pianisten/pedagogen, onder wie Maria João Pires. Lucas studeert in Amerika bij meesterpianist Menahem Pressler. Arthur zit nog op de middelbare school en heeft les van Jan Wijn in Amsterdam. Technisch doen de broers niet voor elkaar onder, maar een verschil in karakter is evident. Dat bleek toen Arthur Schumanns 'Papillons' (romantisch, fantasievol) en Lucas Schuberts 'Impromptu' in Bes (gericht op structuur) solistisch lieten horen.

Hoewel alle ingrediënten voor een top-avond aanwezig waren, verliep dit dubbelrecital enigszins mat. Dat lag niet aan het musiceren maar aan het onevenwichtige programma. Vreemd was bijvoorbeeld dat de avond na een reeks Duitse werken (Schumann, Schubert, Wagner) afgesloten werd met de Franse klanken van Ravels 'Ma mère l'oye', dat de Jussens trouwens wel onnavolgbaar verfijnd en gaaf vertolkten.

Von Eckardsteins keus om het recital te openen met Schumanns 'Bunte Blätter' en '3 Romances' bleek ronduit ongelukkig. Deze miniaturen zijn stuk voor stuk schitterend, maar vormen geen eenheid. Daardoor wist Von Eckardstein, ondanks zijn poëtische spel en prachtige tooncultuur, het publiek onvoldoende te pakken. Spectaculair waren de zelden uitgevoerde transcripties van operadelen van Wagner door Louis Brassin en Moritz Moszkowski vol ingenieuze klankwatervallen. Daarin ontpote Von Eckardstein zich als een grandioze klanktovenaar.

Aan het slot kropen Severin, Arthur en Lucas achter de vleugel en lieten in afwisselende bezetting een spetterende uitvoering horen van Poulencs 'Sonate' voor quatre-mains. Ze eindigden hun optreden gedrieën achter het klavier sfeervol in een 'Romance' van Rachmaninov voor zes handen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden