Veel feiten, veel verhalen, maar waar is de waarheid?

Heeft het KB'tje (knappe blondine) de moord begaan' (FOTO SANNE PEPER)

’Rashomon-effect’, van Toneelgroep Amsterdam en Frascati Producties, t/m 30/1 in Amsterdam. Info: www.tga.nl

Een echtpaar heeft het van dichtbij meegemaakt, vertellen zij de misdaadverslaggever. Hij draait de man en de vrouw een kwartslag, zodat ze beter in de camera kijken tijdens het verhaal over de moord in hun hotel. „Het is een zwarte plek op een wit overhemd”, zegt de hoteleigenaar in een poging diepzinnig over te komen.

In ’Rashomon-effect’ van Toneelgroep Amsterdam en Frascati Producties zijn de personages op zoek naar De Waarheid. De voorstelling is gebaseerd op de Japanse filmklassieker Rashomon (1950) van Akira Kurosawa. Een raamvertelling waarin dezelfde moord op een vrouw in een idyllisch bos vanuit wisselend perspectief wordt verteld. Als kijker kom je er niet achter wie de waarheid spreekt, want elk verhaal is even plausibel.

Zo ook in de voorstelling van regisseur Joachim Robbrecht, die theater mooi vervlecht met reality televisie. Alwin Pulinckx speelt de ijverige journalist die, gekleed in een snel jasje, ter plekke verslag doet. Een rechercheur, een fascinerende rol van Leon Voorberg, gebruikt de gelegenheid om de fijne kneepjes van zijn vak uit de doeken te doen. Hij spreekt het publiek toe alsof zij bij hem een training volgen in waarheidsvinding en maakt met viltstift aantekeningen op de muren van zijn smetteloos witte kantoor.

Wat is er gebeurd? Een knappe blondine, in het vakjargon van de rechercheur een KB’tje met slachtofferallures, is een verhouding begonnen met de tuinman en toen haar man de twee in het hotel betrapte eindigde hij met een mes in zijn borst. „Ik heb het niet gedaan!”, roept een sjofel uitziende jongen, nog voordat hem überhaupt iets is gevraagd.

Het ondervragen van de personages zaait slechts verwarring. Dat begint al bij de hoteleigenaar: „Ik liep de trap af en zag het lijk liggen”, zegt hij kort. Nee, bij nader inzien zag hij eerst het mes en schrok. Hoezo schrok hij van een eenvoudig keukenmes?, vraagt de rechercheur met een blik vol understatement op zijn publiek. Na dit relaas komen de vrouw van de hoteleigenaar, de blondine en haar minnaar aan het woord – live gevolgd door de verslaggever.

Evenals televisiesterren Char en Derek Ogilvie heeft ook de vrouw van de hoteleigenaar een zesde zintuig. Carola Arons maakt er een geweldig hysterische show van en eindigt als een dweil in een plas bloed op de vloer. Met haar laatste krachten kalkt zij het woord ’slet’ op de muur.

Maar de vraag ’whodunit?’ blijft onbeantwoord. Al brengen de media het nieuws tot in detail de huiskamer in, het biedt geen enkele inzicht in de ware toedracht van gebeurtenissen. Dat legt Robbrecht in deze geestige voorstelling haarfijn bloot. Wie is de dader: hij die het mes steekt of zij die hem daartoe heeft gedreven? Deze vraag is de nekslag voor de rechercheur die zijn zekerheden ziet wankelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden