Veel Duitsers blij met nieuwe wikkels om chocoladerepen

Het jongetje op de verpakking kijkt je vrolijk aan. Tanden zo wit dat je je nauwelijks kunt voorstellen dat ze ooit in een chocoladereep hebben gebeten. En dan de ogen, een groen soort blauw - stralend en levenslustig. Precies het soort kinderen dat Pegida, de Duitse populistische beweging, schijnbaar graag op een stuk snoepgoed ziet staan. De schrik bij enkele aanhangers van de volksbeweging was dan ook groot, toen op de wikkel van Kinder plots foto's van donkere kinderen verschenen: een foto van een jongetje uit Ghana en een manneke met een Turks uiterlijk.Dat was tegen het zere been. Pegida plaatste de foto's van de nieuwe verpakking direct op haar Facebook-pagina, waarna de aanhangers van de beweging zich niet onbetuigd lieten: "Stopt het dan nooit? Worden de repen echt zo verkocht, of is het een grap?", vroeg een twitteraar met een Pegida-profiel zich af. Uiteindelijk leidde de verontwaardiging vanuit Pegidakringen tot gegniffel en hoon bij een hoop andere Duitsers. De hashtag #Kinderschokolade was zelfs even trending op Twitter. De gezichten van de jochies bleken namelijk niet willekeurig gekozen. Het zijn de jeugdfoto's van Duitslands beste voetballers zoals Jerome Boateng, zoon van een Ghanese immigrant, en Ilkay Gundogan, speler met Turkse wortels. Reinhard Grindel, hoofd van de Duitse voetbalbond DFB, noemde de reacties van de Pegida-aanhangers 'smakeloos', om eraan toe te voegen dat voetbal juist een van de voorbeelden is van succesvolle integratie. Ook Pegida heeft ingezien dat hun commentaar wellicht niet zo slim was: zij hebben hun volgers inmiddels opgeroepen niet meer op de berichten te reageren. De internationals zijn, samen met Mario Goetze en Christoph Kramer onderdeel van een nieuwe reclamecampagne van Kinder, een merk dat onderdeel is van het Italiaanse Ferrero.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden