Veel drank op? Dan start-ie niet!

Tachtig Friese automobilisten proberen het alcoholslot uit. Verkeersminister Eurlings wil met het middel het aantal verkeersslachtoffers terugdringen.

Bij een promillage van 0,2 start de motor niet. De chauffeur moet een taxi bellen of een ander laten rijden, die ook weer eerst blazen moet. Eenmaal op weg kan een pieptoon opnieuw een blaasronde aankondigen. Twaalf minuten heeft de chauffeur dan om daar een veilige plek voor te zoeken. De tachtig Friese vrijwilligers die tot half juni rondrijden met een alcoholslot in hun auto moeten er wat voor over hebben.

Het alcoholslot, dat voor het eerst in Nederland wordt uitgetest, is een startonderbreker, bestaande uit een blaasapparaat dat verbonden is met een boordcomputertje. Dat registreert bijvoorbeeld wanneer er wordt geblazen en hoe vaak de motor niet start. Verkeersminister Camiel Eurlings wil het slot inzetten om het aantal alcoholslachtoffers – jaarlijks vallen er ongeveer 200 doden – terug te dringen. Als het aan de minister ligt, wordt het alcoholslot verplicht voor automobilisten die worden gepakt met een promillage van meer dan 1,3, of als ze voor de tweede keer worden betrapt op 1,0 of meer. Gisteren probeerde Eurlings in Drachten zelf het slot uit.

Meer dan duizend vrijwilligers meldden zich aan bij het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland. Daaruit werden tachtig deelnemers geselecteerd. Gestreefd werd naar een representatieve afspiegeling van de populatie verkeersslachtoffers. Vandaar dat er bovengemiddeld veel jonge mannen meedoen. In elk geval vier testers zijn al eens gepakt met drank op. Zij zijn afkomstig uit de Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA), een verplichte driedaagse cursus voor ’alcomobilisten’. Het ministerie van verkeer en waterstaat benadrukt dat de test vrijblijvend is en alleen nog maar bedoeld om zicht te krijgen op de werking van de sloten. Woordvoerder Willem Bonenkamp: „Het is nog geen handhavingsmiddel.”

De meeste proefpersonen moeten nog bij de garage langs om een slot te laten inbouwen. Henk Roos Sieperda (52) uit Koudum, met legerbroek en gouden oorring, wordt daar de negentiende april verwacht met zijn grijze Peugeootje. Hij zegt in zijn leven ’meer niet dan wel’ met drank op achter het stuur te hebben gezeten. Nooit gepakt. Maar toen de vriend van zijn dochter zeven jaar geleden bij een drankongeluk om het leven kwam, realiseerde hij zich dat het anders moest. Hij heeft zich voor de pilot opgegeven om zichzelf te dwingen nooit meer onder invloed te rijden. „Je weet hoe het gaat. Het is pokkeweer en je wilt naar de Chinees. Je denkt: niet op de fiets, en pakt de auto. Maar dan heb je al wel een Berenburg op.”

Ondernemer en proefpersoon Ferry Dijkstra Voerman drinkt geen druppel als hij nog de weg op moet. Hij hoopt dat het alcoholslot zo snel mogelijk officieel wordt ingevoerd. „Die randdebielen die bezopen achter het stuur kruipen, moeten van de straat.” Jildou Tjoelker gunt zichzelf soms een enkel pilsje als ze met de auto is. Dat kan ook nog als ze een slot heeft, weet ze. „Maar ik doe het niet. Ik wil niet het risico lopen dat mijn auto niet start.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden