Veel betrokken partijen; nog niet alle ter plaatse

Anderhalve week na de vliegramp boven Oekraïne zijn veel Nederlandse en buitenlandse diensten ter plekke betrokken bij de nasleep. Berichten over het werk dat zij al dan niet in het rampgebied kunnen doen, volgen elkaar snel op. Wie doet wat en met hoeveel succes?

1. Landelijk Team Forensisch Onderzoek (LFTO)

Wie: Inmiddels zijn 23 forensisch experts naar Oekraïne afgereisd namens het LFTO, een samenwerking van onder andere politie, Defensie en het Nederlands Forensisch Instituut. De Amsterdamse politiechef Pieter-Jaap Aalbersberg heeft de leiding over de missie. Het kabinet zei gisteren dat er nog 60 LFTO-experts beschikbaar zijn.

Doel: Achtergebleven slachtoffers en persoonlijke eigendommen opsporen en terugbrengen.

Vorderingen: Dit weekend besloten de experts het rampgebied niet te betreden vanwege gevechten tussen pro-Russische rebellen en het Oekraïense leger. Vrijdag zijn wel experts ter plekke geweest, evenals vorige week maandag, toen drie van hen treinwagons konden inspecteren die 's avonds naar Charkov zouden vertrekken. De eerste zeven experts gingen al de dag na de vliegtuigcrash naar Kiev.

2. Marechaussee

Wie: 40 onbewapende marechaussees zijn vrijdag naar Oekraine gevlogen. Dat worden er mogelijk 200. De Koninklijke Marechaussee is een politiekorps met militaire status en valt onder Defensie.

Doel: De marechaussees moeten de forensisch experts ondersteunen bij het opsporen van slachtoffers en bezittingen. Ze hebben geen beveiligende taak.

Vorderingen: Vanwege de veiligheidssituatie zijn ze afgelopen weekend nog niet in het rampgebied aan het werk geweest. Per dag wordt bekeken of zij er veilig hun werk kunnen doen. Vooraf was onduidelijk of de marechaussees hun uniforms zouden dragen, vanwege het mogelijk provocerende effect. Op televisie waren de marechaussees gisteren te zien in Donetsk, gekleed in lichtblauw uniform.

3. Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)

Wie: De Nederlandse OVV heeft officieel de leiding over het internationale onderzoek. Daaraan doen circa 25 onderzoekers uit Nederland, Oekraïne, Maleisië, Australië, Frankrijk, Duitsland, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Rusland mee, alsook de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO.

Doel: Onderzoeken waardoor het vliegtuig van Malaysia Airlines neerstortte. Met de schuldvraag houdt de OVV zich niet bezig.

Vorderingen: De OVV heeft na aankomst in Oekraïne, een dag na de vliegtuigcrash, nog altijd niet in het rampgebied kunnen werken. Wel is vanuit Kiev een begin gemaakt met het onderzoek op basis van foto's van het rampgebied, satellietbeelden en de zwarte dozen. Voorzitter Tjibbe Joustra zei vorige week te hopen eind deze week met een eerste feitenrelaas te kunnen komen. Het voorwerk maakt uitputtend onderzoek ter plekke volgens hem onnodig.

4. Buitenlandse politieteams

Wie: 150 politiemensen uit Australië en 68 uit Maleisië.

Doel: beveiliging van het rampgebied zodat onderzoekers veilig hun werk kunnen doen.

Vorderingen: Australië en Maleisië maakten in het weekend bekend eigen politiemensen naar het rampgebied te sturen. Australië heeft al zo'n 50 politiemensen ter plaatse en kan er nog eens 100 sturen; Maleisië stuurt woensdag 68 agenten. Het zegt daarover een akkoord te hebben met de separatisten, Australië vraagt deze week het Oekraïense parlement om toestemming.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden