Veel belangstelling peiling kilometerheffing

Een ANWB-lid neemt zaterdag deel aan de enquete over de kilometerheffing op de site van de ANWB. In het eerste uur dat de website online was vulden al 2500 mensen de enquete in. (ANP) Beeld
Een ANWB-lid neemt zaterdag deel aan de enquete over de kilometerheffing op de site van de ANWB. In het eerste uur dat de website online was vulden al 2500 mensen de enquete in. (ANP)

Representatief of niet, de enquête over de kilometerheffing die het kabinet wil invoeren leidde zaterdag tot extreme drukte op de website www.anwbledenpeiling.nl. Geïnteresseerden liepen in de loop van de middag de kans de site niet te kunnen bereiken. Dat de toeloop op de website zo groot is, bewijst volgens de ANWB dat het onderwerp leeft.

De peiling ging rond het middaguur online, nadat de Bondsraad van de automobielclub ermee akkoord gegaan was. De peiling is inmiddels omstreden omdat CDA-minister Camiel Eurlings (Verkeer) aankondigde dat er geen kilometerheffing komt als de ANWB de plannen afwijst.

Volgens de ANWB is het onderzoek representatief omdat de leden een ’drive’ hebben om hun mening over het onderwerp te geven en daarom veel mensen zullen deelnemen aan het onderzoek.

Maar onderzoeksexpert Maurice de Hond vindt de peiling een heel ongelukkige manier om steun in de samenleving te peilen. „Door de lading die Camiel Eurlings er zelf aan heeft gegeven, weet je bijna zeker dat nee-stemmers harder hun best gaan doen. Er staat namelijk een premie op: je kunt de kilometerheffing tegenhouden.” Volgens De Hond is de uitkomst van het onderzoek ook niet representatief door de groep die deelneemt aan het onderzoek. „In hoeverre vertegenwoordigt het ANWB-lid alle autorijders in ons land.”

Volgens hoogleraar staatsrecht aan de Rijksuniversiteit van Groningen Douwe Jan Elzinga is het logisch en ook niet bijzonder dat bestuurders of politici de mening van de bevolking over plannen zoeken en meewegen. Meestal gebeurt dat via referenda op lokaal niveau. Opmerkelijk is wel dat het nu gaat om een peiling van een belangenclub en een minister die al bij voorbaat aangeeft dat het beleid niet doorgaat bij te weinig steun van belanghebbenden, aldus de hoogleraar.

Elzinga begrijpt dat de minister zegt dat hij rekening wil houden met de mening van de ANWB en de leden. „Dat is normaal.”

De bond hoopt zondag al een soort tussenstand te kunnen geven van de voor- en tegenstanders van kilometerheffing. De ANWB benadrukt overigens dat de bond een onafhankelijke positie inneemt. Volgens de Bondsraad geeft het geen pas om de eindverantwoordelijkheid van politieke besluitvorming neer te leggen bij de ANWB.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden