Veel banen weg bij AD

De uitgever van het AD zet het mes in de redactie. De journalistenvakbond is pessimistisch over de toekomstige kwaliteit van de krant.

Voor 1 september schrapt Uitgever AD Nieuwsmedia 185 van de bijna zevenhonderd banen bij het AD en zijn regionale edities. De krant verliest vooral journalistieke armslag. Er verdwijnen 124 redactionele functies, wat neerkomt op 30 procent van de redactie.

De reorganisatie is volgens de uitgever en mede-eigenaar PCM Uitgevers nodig vanwege de sterke daling van advertentie-inkomsten en ter voorbereiding op de voorgenomen verkoop van het AD en PCM aan de Belgische Persgroep.

De krant neemt een serie maatregelen die ervoor moet zorgen dat het aantal artikelen ondanks de kleinere bezetting op peil blijft. Het AD halveert het aantal leidinggevende redacteuren en gaat meer verhalen afnemen van freelancers. De krant werkt aan een minder ruime indeling van de pagina’s, waardoor het kan besparen op papier. Verschillende onderdelen van de website verdwijnen en enkele speciale bijlages worden afgeschaft. „We gaan scherper focussen op onze pijlers: landelijk en regionaal nieuws en sport”, zegt een woordvoerder.

In september wil het AD de landelijke editie opsplitsen in vier verschillende versies. Elke windstreek krijgt vier eigen pagina’s. De zeven regionale edities blijven bestaan.

Volgens Bianca Rootsaert van journalistenvakbond NVJ is de ontslagronde ’een bijna rechtstreeks gevolg’ van de fusie van het Algemeen Dagblad met zeven regionale kranten in 2005. In dat jaar veranderden dagbladen zoals het Rotterdams Dagblad, de Haagsche Courant en het Utrechts Nieuwsblad in regionale edities van het AD. „We zijn al jaren in gesprek met het AD, dat al plannen had om het personeel op alle edities terug te schroeven. Nu probeert het in één klap een grote hoeveelheid personeel te laten vertrekken.”

Het is niet duidelijk onder welke voorwaarden de krant het personeel zal ontslaan, zegt Rootsaert. „Ik ga ervan uit dat het sociaal plan van PCM geldt. Helaas heeft PCM te weinig geld om het ontslag te financieren.” Zij verwacht dat De Persgroep, de toekomstige eigenaar van PCM, niet voor de kosten wil opdraaien.

Rootsaert voorziet zware onderhandelingen en wil niet alleen over de positie van de werknemers, maar ook over de kwaliteit van de krant praten. „Als bijna een derde van het personeel ineens vertrekt, kan de kwaliteit niet in stand blijven”, zegt Rootsaert. „Ik zie twee manieren waarop dat wel lukt. Er moeten minder mensen worden ontslagen, of de ontslagen moeten over een veel langere tijd worden verdeeld.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden