VDL neemt Siemens over, werknemers opgelucht

Beeld ANP

Het Eindhovense familiebedrijf VDL neemt de fabrieken van Siemens in Hengelo over. Honderden banen blijven zo behouden. En VDL redt opnieuw Nederlands vakmanschap.

Het motto van de familie Van der Leegte (VDL) is simpel: Nederlands vakmanschap moet hier behouden blijven. Toen Philips in 2006 zijn machinefabriek te koop zette, was het familiebedrijf er als de kippen bij om die kennis in Nederland te houden. In 2012 redde VDL autoproducent NedCar en daarmee ook 1500 banen. Nu is het Siemens: VDL voorkomt de aangekondigde sluiting door de Siemensfabrieken in Hengelo over te nemen.

Die overnames leggen VDL geen windeieren. Het bedrijf heeft een neusje voor industriële pareltjes. Ander uitgangspunt van het bedrijf: door te investeren groei je. Goed voorbeeld daarvan is NedCar, waar Mitsubishi in 2012 de stekker uit trok. Nu werken er 7200 mensen in de autofabriek aan modellen van BMW en Mini.

Investeren is voor de Van der Leegtes relatief gemakkelijk. Zonder aandeelhouders die het familiebedrijf dwars kunnen zitten is VDL uitgegroeid tot een concern bestaande uit 99 aparte bedrijven. Van machines tot zonnebanken, dakkoffers, koelinstallaties en (elektrische) stadsbussen: VDL maakt het. Siemens Hengelo wordt het honderdste bedrijf met het rood-wit-blauwe VDL-logo op de gevel. Zo voegt VDL gasturbines en compressoren toe aan zijn producten.

Erfgoed

En ook koopt VDL weer een stukje Nederlands industrieel erfgoed, zoals het in 1993 bijvoorbeeld al deed met DAF Bus International. De fabrieken van Siemens behoorden ooit tot het oude Stork, dat dit jaar in Hengelo zijn 150e verjaardag viert. De aankoop lijkt voor VDL een buitenkansje. De fabriek in Hengelo is winstgevend. Het nieuws van de sluiting in november kwam dus voor veel mensen in Hengelo als een donderslag bij heldere hemel. Het Siemenspersoneel was boos. Lang hing er een afgedrukte tekst achter de ruiten van het fonkelnieuwe kantoor: “Als beste jongen van de klas het kind van de rekening”.

Vandaag werd die tekst meteen verwijderd. Opluchting overheerst in Hengelo, waar in elk geval vierhonderd vaste medewerkers blijven werken. Voor de zeventig anderen zoekt VDL een passende oplossing. Onder de blijvers is engineer Cees Maris (38) uit Enschede, die vandaag met zijn collega’s het bericht als eerste ontving. “De afgelopen maanden was er veel onzekerheid, het overnamenieuws zorgde voor veel blije gezichten.”

Fiat

Toch houdt VDL nog een slag om de arm; de intentieovereenkomst is getekend maar ondernemingsraden, vakorganisaties en de mededingingsautoriteit moeten nog hun fiat geven. VDL verwacht dat daarover eind dit jaar duidelijkheid is.

Als alles in kannen en kruiken is, wordt het Duitse Siemens, dat de fabriek wilde sluiten vanwege moeilijke omstandigheden op de gas- en oliemarkt, een belangrijke partner van VDL. De grootste groep medewerkers blijft gasturbines en compressoren maken die Siemens afneemt. Een ander deel gaat in Hengelo werken aan machines voor chipmachinefabrikant ASML, al langer een klant van VDL.

Topman Hans Winters van Siemens Nederland is blij dat een grote groep medewerkers in Twente weer toekomstperspectief heeft. VDL-directeur Willem van der Leegte noemt het ‘fantastisch’ dat er voor de hoogwaardige maakindustrie in Nederland zoveel vakmanschap behouden blijft.

VDL

In 1953 opgericht door Pieter van der Leegte senior. VDL deed in 1979 zijn eerste overname. In 1993 stapte het bedrijf de bussenmarkt in met de koop van DAF Bus International. Inclusief Siemens bezit VDL nu 100 bedrijven, verspreid over 20 landen en met 17.500 medewerkers. VDL wordt sinds 2016 geleid door Willem, de derde generatie Van der Leegte.

Siemens Hengelo

In 1971 ontstaan uit een joint-venture tussen Stork en het Amerikaanse Demag Delaval. Na eigendom te zijn geweest van het Duitse Mannesmann en het Britse Vodafone kwam de fabriek in 2000 in handen van Siemens. In november werkten er 600 mensen onder wie 100 ingeleende krachten. De overgebleven 470 vaste krachten komen in dienst van VDL.

Lees ook:

In November was men in Hengelo bezorgd dat met het sluiten van de Siemens-fabriek een van de uithangborden van de Twentse industrie uit het hart van Hengelo ging verdwijnen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden