Vanuit schaduw naar Europese top

Paris Saint-Germain beleeft metamorfose door Katarese miljoenen, maar is ook meest gehate club

PARIJS - Paris Saint-Germain behoort dankzij de eigenaren uit het gasstaatje Katar tot de vijf rijkste clubs van Europa. Vanavond, in de kwartfinale van de Champions League tegen Barcelona, hoopt de Franse koploper ook op het veld te bewijzen dat de club bij de elite hoort.

"Het publiek eist veel. Vreemd, want tot voor kort hadden ze hier helemaal niets." Zo reageerde sterspeler Zlatan Ibrahimovic begin vorige maand op het fluitconcert waarop hij werd getrakteerd na afloop van het duel met Nancy. De narcistische Zweed had al enkele weken niet gescoord.

Niets is een Zlataneske overdrijving. Maar veel is het inderdaad niet. PSG was sinds de oprichting in 1970 twee keer kampioen van Frankrijk, in 1986 en in 1994. De club won acht nationale bekers en haalde in 1995 ook de laatste acht van Europa's belangrijkste competitie. Een jaar later werd de Europ Cup 2 gewonnen. De laatste tien jaar leefde PSG echter in de schaduw van het populairdere Olympique Marseille en het meer succesvolle Olympique Lyon.

In 2010 trok PSG plots wereldwijde aandacht, maar dat was vanwege een uniek fenomeen buiten het veld: de fans gingen elkaar te lijf. Er viel zelfs een dode tijdens de beruchte tribuneoorlog. Het Parc des Princes was niet echt een plek om met je kinderen naar toe te gaan.

Dankzij onwaarschijnlijk forse kapitaalinjecties uit Katar - het rijkste land ter wereld gemeten naar inkomen per hoofd van de bevolking - is PSG onherkenbaar veranderd. Een metamorfose die lijkt op die van Manchester City, de Britse degradatiekandidaat die wakker werd gekust door een weldoener uit de Verenigde Arabische Emiraten.

Ibrahimovic kwam voor het 'fantastische project' van de Katari graag naar Parijs. Maar ook de Brazilianen Thiago Silva en Lucas Moura en de Argentijnen Javier Pastore en Ezequiel Lavezzi. Deze vijf vertegenwoordigen samen een transfersom van ruim 180 miljoen euro. David Beckham werd ook nog eens voor vijf maanden vastgelegd als speler-ambassadeur en blijft mogelijk langer.

Dit seizoen wordt het budget geschat op 300 miljoen euro. Cristiano Ronaldo van Real Madrid zou hoog op het verlanglijstje staan van de architect van het nieuwe PSG, Nasser al-Khelaifi. De oud-tennisser, staat aan het hoofd van de firma Qatar Sport Investments. Een man met grote haast, die met straffe hand een einde maakte aan het eeuwige gekonkel in het Parc des Princes. Khelaifi schijnt ook nog even aan een van de Serie A-clubs in Rome (Lazio en AS Roma) te hebben gedacht.

Rome, Parijs, het zijn 'merken' die uiterst geschikt zijn voor een wereldwijde pr-campagne. Want dat is altijd de bedoeling geweest van emir Hamad bin Khalifa al Thani, die zich kwetsbaar weet met turbulente buren als Saoedi-Arabië en Iran. Zorgen dat iedereen weet wat Katar is, overal relaties aanknopen en overal investeren is niet alleen een economische, maar ook een politieke strategie.

Oud-president en trouw PSG-fan Nicolas Sarkozy moet een grote rol hebben gespeeld in de keus voor Parijs. Sarkozy onderhoudt een warme relatie met de francofiele emir, die onder andere een bijzonder nuttige bondgenoot bleek in de strijd tegen Kadafi in Libië.

Volgens het blad France Footballmaakte PSG deel uit van een deal die Sarkozy in november 2010 sloot met de zoon van de emir, Tamim. Sarkozy beloofde Tamim de steun van Uefa-baas Michel Platini om het WK van 2022 naar Katar te krijgen. In ruil daarvoor zou de familie Al-Thani zich ontfermen over PSG. Daarbij beloofde Tamim een deel van de tv-rechten van de Franse hoogste divisie te kopen - de familie bezit ook de zender Al Jazeera - en een groter belang te nemen in de defensiegroep Lagardère. Zes weken na de bijeenkomst werd het WK 2022 inderdaad toegewezen aan Katar, tot verbijstering van velen.

Het avontuur lijkt niet alleen voordelen te hebben voor PSG. Zo is het de vraag of voorzitter Khelaifi de regels van financieel fair play niet overtreedt. Een club mag volgens de regels van de Uefa niet meer uitgeven dan zij verdient. Een probleem dat, hoopt men, is opgelost door de Katarese staat als sponsor aan te trekken: PSG ontvangt dit seizoen 150 miljoen euro voor de promotie van Katar als toeristische bestemming.

Een ander gevolg is dat PSG er niet geliefder op wordt. Volgens een enquête van sportkrant L'Équipe is PSG de meest gehate club van Frankrijk omdat ze nu niet langer alleen de hoofdstad vertegenwoordigt, maar net als Chelsea of Manchester City model staat voor een schaamteloos soort kapitalisme. Misschien dat een overwinning in de Champions League op Barcelona daar vanavond iets aan verandert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden