VanKatoen doet het liever zelf

De muziekindustrie klaagt steen en been over dalende cd-verkopen, maar de Nederlandstalige metalband VanKatoen gaat het voor de wind. Op eigen kracht, zonder torenhoog budget van een platenmaatschappij. Diezelfde bedrijfsreuzen hangen zelfs bij de band aan de lijn, of ze alsjeblieft willen vertellen wat hun geheim is. Zanger Bas Barnasconi blijft ondertussen gestaag zagen aan de stoelpoten van de gevestigde orde.

Komende maandag is-ie er: 'Doe het dan zelf', het debuut van VanKatoen. Een felle en modieuze mix van metal, punk en alternatieve rock. Een cd met simpele, directe teksten in het Nederlands over de worsteling met het bestaan.

VanKatoen, naast zanger Bas Barnasconi (38) ook gitarist Lourens van Haaften (21), bassist Aart de Jong (32) en drummer Arnoud Bongaards (35), is populair, getuige de vele optredens en hoge hitnoteringen van de singles 'Van mij', 'Kikke!' en 'Alweer 'n dag'. Barnasconi is sinds een jaar fulltime muzikant, de anderen hebben ernaast nog steeds een baan.

'Doe het dan zelf' is hun lijfspreuk. Vier simpele, heilige woordjes die al zes jaar hun doen en laten bepalen. Dat ouderwetse punk-adagium bleek, aangepast aan het huidige mediatijdperk, het ei van Columbus te zijn.

Barnasconi predikt de revolutie en deelt de zittende macht rake klappen uit. Een band heeft drie problemen: op de radio gedraaid worden, aan optredens komen en in de platenzaken belanden. Alledrie hebben te maken met media-exposure.

,,Aan radio kun je niets doen, want drie mensen bij 3FM bepalen wat er gedraaid wordt. Dan kun je het via optredens proberen, maar boekers van concertzalen kijken juist weer heel scherp naar de speellijsten van radiozenders. Tot slot heb je de winkels, maar platenzaken zetten echt geen cd in de bakken met een twijfelachtige verkoopgarantie.''

,,Wij hebben vervolgens een internetsite gemaakt waar mensen vierentwintig uur per dag onze singles kunnen bestellen. Het punt was alleen dat verkoop via internet niet meetelde voor de Top 40 en de Mega Top 100. Ik heb dat aangekaart bij de samenstellers van de Mega Top 100 en die reageerden heel positief. Iedereen denkt dat dat zo'n gesloten club is, maar die mensen willen een reëel inzicht hebben in wat er wordt verkocht. Gevolg: onze singles kwamen in de hitlijsten terecht, onze muziek werd gedraaid op de radio en de boekingen voor optredens stroomden binnen.''

Een briljante ingeving? ,,Het is supersimpel'', zegt de zanger. ,,Ik vind het te gek om dingen te verzinnen die ons helpen met het waarmaken van onze droom.''

VanKatoen heeft meer van dat soort supersimpele dingen. Fans kunnen via de website losse nummers downloaden voor 1,15 euro. Hebben ze er tien binnengehaald, krijgen ze de complete cd gratis thuisgestuurd. Waardoor de cd-prijs dus op 11,50 euro komt, bijna tien euro goedkoper dan in de reguliere platenzaak.

De verpakking van 'Doe het dan zelf' is een supersimpel idee om het illegaal kopiëren tegen te gaan. ,,Tijden zijn veranderd: iedere scholier brandt tegenwoordig zelf zijn cd-tjes. Dan moet je als band niet gaan miepen dat zoiets ten koste gaat van je inkomsten, maar je cd zo creatief verpakken dat mensen het echte product in handen willen hebben in plaats van een armetierig kopietje.'' De cd zit daarom in een fraai vormgegeven blik, ieder exemplaar (alle 5000 cd's!) is door de vier bandleden gesigneerd en er zit de gratis bonus-cd 'Vijftien vet' bij, met nummers van bands die net als VanKatoen 'vechten tegen de bierkaai'.

Wie denkt dat het VanKatoen om geld te doen is, heeft het mis. ,,Zo'n verpakking is ontzettend duur, daar moet geld bij. Maar dat geeft niet. Grote platenmaatschappijen moeten hun investeringen terugverdienen door veel cd's te verkopen. Wij door veel op te treden. 'Doe het dan zelf' zien wij als een advertentie waardoor we hopelijk veel kunnen spelen. Optreden, daar is het ons allemaal om te doen. Je moet hoor- en zichtbaar zijn om te kunnen spelen. Daarom spannen we ons zo in om hitnoteringen te krijgen. Je moet gehoord worden voordat de mensen van je kunnen gaan houden.''

En je moet misschien eerst in een keurslijf hebben gezeten voordat je de onafhankelijkheid kan gaan waarderen?

,,Wij hebben onder contract gestaan bij de grote platenmaatschappijen BMG en Sony. Ze wilden van ons een nieuwe De Dijk maken, compleet met blazers en achtergrondzangeressen. Die cd is uiteraard geflopt, want we zijn helemaal geen nieuwe De Dijk. Dat zijn valkuilen waar je als band intrapt.''

,,Wat je uiteindelijk overhoudt is: dan maar geen succes, maar in ieder geval wel ons eigen ding kunnen doen. Als je besluit het allemaal zelf te regelen, moet je heel diep gaan om dat gevecht te kunnen leveren. Maar het is wel een enorme verrijking geweest die stap te kunnen en durven nemen. De vrijheid voelt geweldig.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden