Vanaf 2016 elk uur een snelle trein naar Brussel

NS kopen niet zelf, maar doen zaken met Eurostar en Thalys

De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan na het drama met de Fyra niet opnieuw een snelle trein kopen. In plaats daarvan gaat het spoorbedrijf de samenwerking aan met de Franse Thalys en de Britse Eurostar. Uiteindelijk zal er vanaf 2016 elk uur een flitstrein over het snelle spoor van Amsterdam naar Brussel rijden.

Het kabinet ging gisteren akkoord met dit nieuwe plan van de spoorwegen. Volgens staatssecretaris Mansveld (infrastructuur) is dit een 'acceptabel alternatief' voor de Fyra, de snelle Italiaanse trein die de NS in juni hebben afgekeurd. NS-directeur Merel van Vroonhoven zegt hiermee te voldoen aan 'wensen van reizigers en gemeenten'.

De Thalys, die nu al negen keer per dag van Amsterdam via Brussel naar Parijs rijdt, gaat zestien keer per dag rijden, waarvan twee keer met eindbestemming Lille. De Eurostar is een nieuwkomer op het Nederlandse spoor. Die rijdt in de toekomst twee keer per dag van Amsterdam, via Brussel, naar Londen. Op deze buitenlandse treinen gaat NS-personeel werken. Daarnaast gaat de Beneluxtrein weer rijden: zestien keer per dag vanaf Den Haag naar Brussel over het gewone spoor.

Naast de belangen van de reiziger, keek Mansveld ook naar de financiële gevolgen. Het ministerie van financiën loopt als enige aandeelhouder van de NS 222 miljoen euro mis aan inkomsten uit dividend door de Fyra-affaire. Het ministerie van infrastructuur vangt dit gat in de rijksbegroting op. Mansveld haalt 103 miljoen uit de calamiteitenpot van haar ministerie, en 119 uit de kas die bedoeld is voor investeringen in infrastructuur.

Mansveld heeft tevens laten onderzoeken of door de NS deze tweede kans te gunnen sprake is van staatssteun, maar dat is niet het geval, zegt ze. De staatssecretaris had de NS tot 1 oktober de tijd gegeven om met een goed alternatief voor de Fyra te komen, anders zou zij andere vervoerders ook plannen laten indienen. Volgens Mansveld is bij opnieuw openbaar aanbesteden de reiziger echter nog verder de dupe.

Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor is blij met de oplossing: "Deze plannen geven weer continuïteit en ze leveren ook honderd banen op."

Ook reizigersorganisaties Rover en het Belgische TramTreinBus zijn positief. Zij roemen vooral de terugkeer van de Beneluxtrein, omdat die toeslagvrij is. Ook de extra rechtstreekse bestemmingen Lille en Londen juichen zij toe. Dinsdag bespreekt de Tweede Kamer de plannen.

Intussen eist Fyra-bouwer AnsaldoBreda via de rechter 132 miljoen euro van de NS. Die zouden nog zeven van de zestien bestelde treinen moeten betalen, plus schadevergoeding.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden