Van Zweden niet naar Weense operafabriek

Het zou een primeur zijn geweest. Had Jaap van Zweden volgens plan op dinsdag 10 mei zijn armen hebben geheven om daarmee in de Wiener Staatsoper Wagners 'Lohengrin' in gang te zetten, dan zou het bij mijn weten de allereerste keer zijn geweest dat er een Nederlander in dat gerenommeerde instituut op de bok had gestaan. Maar helaas. Die primeur is vooralsnog uitgesteld. Van Zweden heeft wegens ziekte zijn vier optredens moeten afzeggen.

Van Zweden had in Wenen kunnen meemaken hoe het er in zo'n groot repertoirehuis aan toegaat. De Wiener Staatsoper is het best te vergelijken met een grote operafabriek. Ga maar na. Zowat elke avond van de week is er een andere opera te zien, behorend bij het repertoire dat daar in al die jaren is opgebouwd. Elk seizoen komt er een half dozijn nieuwe producties bij, die, als ze succes hebben, aan dat steeds maar verder uitdijende repertoire worden toegevoegd.

Voor al die producties nodigt men in Wenen meestal zangers van naam en faam uit. Die hebben niet al te veel repetitietijd en dus wordt er voor opera's die al op het repertoire in Wenen staan weinig gerepeteerd, áls er al gerepeteerd wordt. Toen ik Van Zweden een paar maanden geleden in Rotterdam interviewde en hem vroeg hoeveel repetities hij in Wenen had gekregen, zei hij dat het er waarschijnlijk drie waren. Zeker wist hij het niet. Drie is niet veel voor iemand als Van Zweden, die zich graag uitvoerig en gedegen voorbereid.

Ik vertelde hem toen het verhaal dat ik ooit van de Nederlandse bariton Geert Smits hoorde. Die had een tijdlang een vast contract in het ensemble van de Wiener Staatsoper. Een van zijn rollen daar was de graaf in Mozarts 'Le nozze di Figaro'. Voor inderhaast ingevlogen zangers, die een zieke collega kwamen vervangen, was er soms geen repetitietijd. Smits ging dan 's avonds voor aanvang maar even langs bij de kleedkamer van de zangeres die die avond de rol van gravin zou zingen. Om zich aan zijn 'echtgenote' voor te stellen. Anders zou de kennismaking pas op de bühne plaatsvinden.

Van Zweden keek er wat minzaam bij, maar je zag hem denken: 'Raar!' Enfin, de drie repetities en vier voorstellingen zijn nu voor Van Zwedens vervanger. Jaap zelf kan even goed uitzieken, want zijn schema voor de komende weken ziet er moordend uit. Eind mei, begin juni moet hij weer in Dallas zijn voor uitvoeringen van onder andere Mahlers 'Das klagende Lied', Saint-Saëns' Vijfde pianoconcert en een nieuw stuk van Conrad Tao. Vijf dagen later dirigeert hij in Hongkong Bruckners Vierde symfonie en een nieuw stuk van Nederlander John Borstlap. En eind juni dirigeert hij in Amsterdam bij De Nationale Opera een jubileumconcert met Eva-Maria Westbroek.

Nog zo'n drukke dame. Dinsdag zingt zij in de Scala van Milaan Puccini's 'La fanciulla del West' onder leiding van Riccardo Chailly. Daarover volgende week.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden