Van Zetten maakte van Hema exportproduct

Opvolger moet meer klanten lokken, want keten maakt wel verlies

Scheidend directeur Ronald van Zetten kroop één keer per jaar zélf achter de kassa van het best presterende Hema-filiaal. Het personeel ging dan een dagje naar Disneyland Parijs. Hij bemoeide zich graag met alles, tot aan het prijzen van sokken toe, zagen we in de documentaire 'Het geheim van de Hema'.

Deze week maakte de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital bekend dat Van Zetten vertrekt. Zelf liet hij deze week in een persverklaring weten dat hij het na twaalf jaar tijd vindt om het stokje over te dragen. Opmerkelijk, want bij de presentatie van de restyling van de winkels vorig jaar zei hij nog lang niet van plan te zijn om te vertrekken. Voor het personeel en franchisehouders kwam zijn vertrek compleet onverwacht. Hij werkt al sinds 1995 bij de Hema en blijft aan als adviseur.

Zijn verdienste is vooral dat hij Hema's in onder meer België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland opende.Volgens retaildeskundige Paul Moers een uitstekend idee. "De Hema is net als Ikea en H&M een keten met een eigen, in dit geval typisch Nederlands karakter. Dat kan heel goed een exportsucces worden."

De kracht van de Hema is dat de keten zelf ontworpen betaalbare producten heeft. Heel anders dan het snel groeiende Action, zegt Moers. "Action koopt willekeurig partijen in. De Hema heeft een eigen ontwerpteam en hecht eraan dat de producten kwalitatief goed zijn. In een laboratorium worden alle spullen getest, weet Moers. "Met een robotarm wordt gemeten hoeveel je met een Hemapen kunt schrijven voor hij op is."

De Hema is bezig aan een comeback, nadat de keten werd overvallen door nieuwe budgetwinkels als Action en Primark en de concurrentie van webshops. Deze zomer echter bleek het bedrijf minder goed te presteren dan verwacht, met name de omzetten in Nederland bleven achter. Toch denkt Moers niet dat Van Zetten hierom weg moet. Het is voor een private equity-bedrijf heel gebruikelijk dat een topman na een aantal jaar vervangen wordt door een nieuwe, weet Moers. "Zo gaat dat nu eenmaal in die wereld."

Hoe charmant ook, Van Zetten was geen softie. Hard was de aanvaring met zijn franchise-houders eind 2013. Van de ruim vijfhonderd Hema's in Nederland, wordt de helft bestierd door zelfstandig ondernemers. De franchise-houders schreven een woedende brief aan Van Zetten omdat zij vonden dat ze te veel moesten betalen voor brood en banket en voor de gemeenschappelijke marketing. Een jaar later kreeg Van Zetten het aan de stok met zijn leveranciers toen hij eenzijdig besloot de betalingstermijn op te rekken van dertig naar 120 dagen.

In de jaren negentig maakte de Hema onderdeel uit van Vendex KBB, samen met de Bijenkorf en V&D. Het is voor veel geld aan Lion Capital verkocht in 2007. Voor Van Zetten werd het werk hierdoor extra zwaar want de Hema moest zelf zijn aankoopbedrag terugverdienen. Ook al maken de winkels wat omzet betreft netjes winst, de rentelasten zijn zo hoog dat de Hema sindsdien ieder jaar verlies draait.

Aan zijn opvolger Tjeerd Jegen de taak om weer hordes mensen naar de Hema te lokken. Jegen maakte carrière bij buitenlandse supermarktketens in onder meer Australië en Maleisië. Om zijn gebrek aan kennis over warenhuizen op te vangen heeft Sun Capital de Brit Andrew Jennings aan de raad van commissarissen toegevoegd. Deze oudgediende werkte voor onder meer bij Harrods en House of Fraser in Londen, Saks Fifth Avenue in de VS, Woolworths in Zuid-Afrika en Karstadt in Duitsland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden