van velzen / Vuurspuwers en Willie Wortels

De Nederlandse televisie lijdt aan de Engelse Ziekte. De gids van deze week levert het volgende lijstje oer-Hollandse producties op: ‘Ranking the stars’, ‘Zapp Kids’, ‘Rootz’, ‘All Stars’, ‘Surviving Nature’, Holland’s next top model’, ‘Revenge of the nerds’, ‘Hello Goodbye’, ‘Reporter’, ‘Real Djumbo’, ‘Life and Cooking’, ‘House vision’, ‘Business class’, ‘That’s the question’, ’Play like a champion’, ‘Made in the eighties’, ‘De (!) Ronald McDonald surprise show’, ‘All you need is love’ en ‘Passion for fashion’.

Het gaat hier om een magere week in het laagseizoen.

Voorbeelden van hoe het wel kan zijn schaars - ‘Kees & Co’, ‘Toen was geluk heel gewoon’, ‘Kinderen geen bezwaar’ - maar die noemen ze dan weer comedy of sitcom.

Vertalen van het Engels naar het Nederlands komt voor, maar erg weinig. Terwijl ‘Van etter tot engel’ ,‘Noppen en naaldhakken’ , ‘Het roer om’ en ‘Oorlog in de keuken’ toch heel aansprekend klinken.

Minstens één programma heeft u in het overzichtje nog gemist: ‘Dragon’s den’.

‘Dragon’s den’ (Drakenhol) is een van oorsprong Japanse formule, die in Engeland bij de BBC 2 werd gepresenteerd door Evan Davis. In Nederland doet Jort Kelder het. Het concept: er zitten vijf investeerders op een rij, die elke week een trits (kandidaat-)ondernemers voorbij zien komen. Zij moeten de draken ervan zien te overtuigen dat ze een idee winstgevend kunnen vermarkten. Lukt dat, dan krijgen ze geld en hulp om er iets van te maken. Lukt het niet, dan is daar het gat van de deur plus een paar sneren van de zakenmensen, die ze gratis mee mogen nemen. Het geeft een Idols-achtige indruk.

Deze week ontvouwden twee broers plannen voor een mobiele discotheek. Het werd geen succes. De Dragons maakten gehakt van het plan. Gelukkig ving Kelder de broers na afloop van hun presentatie liefdevol op: „Wow, wat werden jullie afgeslácht, zeg. Het bestaat al, het kan niet, te duur, te dit, te dat.”

Een moeder en haar dochter presenteerden een stoffen rand, waarmee modebewuste slapers hun boxspring naar believen kunnen veranderen. Leuk product, vonden ook de Dragons. Maar investeren deden ze niet: „Zij komt er wel.”

Voor het toilet – altijd een dankbare plek voor uitvinders – waren ook een paar concepten bedacht. Een nieuw model toiletrolhouder (afgeserveerd) en een sticker tegen wilde plassers (met de grond gelijk gemaakt).

Lekker ambitieus was het plan van een jonge ondernemer om een musical te lanceren. Hij had daarvoor zelfs al ‘aansprekende namen’ bereid gevonden, die helaas niet bekend mochten worden gemaakt. Benodigde investering: 150.000 euro. Mediaondernemer Annemarie van Gaal deed niet mee: „Ik zie de verhaallijn niet zo.” Maar andere rijkelui investeerden wel. Benieuwd of we nog wat van de musical horen.

Kelder blikt ook altijd even terug op eerdere kandidaten en hoe het nu met hen gaat. Dat alles maakt het programma eigenlijk best amusant. Alleen het afzeiken komt geforceerd over. Hebben we dat ook niet een heel klein beetje gehad?

Het beoordelen van Willie Wortels en Richard Bransons is zo al aardig genoeg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden