Van straatschoffie tot knuffelmarokkaan

Hij wist eigenlijk niet eens wat de Popprijs inhield, zei Ali B. Een bierregen daalde over de rapper neer, toen hij zaterdag in de Groningse Oosterpoort als winnaar achter het gordijn vandaan kwam. Dat bier gaf niet, riep hij. Van de tienduizend euro die hij juist had gewonnen, kon hij wel een nieuwe broek kopen. Een deel van het Noorderslagpubliek had gehoopt dat gothicband Within Temptation de prijs in de wacht zou slepen. 'Staan jullie daar als serieuze popliefhebbers opeens naar zo'n kutmarokkaan te kijken', riep Ali B. 'Sorry hoor, ik zeg geen nee tegen die prijs.'

De jury kon niet om hem heen, stond in het juryrapport: 'Wie nog nooit van hem gehoord heeft, heeft het afgelopen jaar geen tv gekeken, niet naar de radio geluisterd.' 'Ali B. was overal en leek voor alles te porren.' 'In vier jaar is hij uitgegroeid van zelfverklaard straatschoffie tot boegbeeld van het nieuwe multiculturele Nederland.'

Overal wilde Ali B. zijn mening wel geven. Muziek en maatschappelijke thema's gaan bij hem moeiteloos samen. Zoals op het Lowlands-festival, waar hij vorig jaar haast te laat kwam voor zijn concert, omdat hij op een ander podium nog druk in debat was met onder meer Hirsi Ali en gespreksleider Theo van Gogh.

Jaarlijks gaat de Popprijs naar de band of artiest die de grootste bijdrage leverde aan de Nederlandse popmuziek. ,,Een boterzacht criterium, heel subjectief natuurlijk'', zegt juryvoorzitter Hans Kosterman van BV Pop/FNV Kiem. Dat de criteria van elastiek zijn, blijkt ook uit de variatie onder eerdere winnaars. ,,Ooit won Eboman, hij had amper een cd of iets dergelijks uitgebracht, maar was met zijn beeld- en geluidssamples wel heel vernieuwend. Marco Borsato was in het binnenland heel succesvol, terwijl 2 Unlimited voor veel acts het pad opende naar het buitenland.''

Dit jaar was de jury er vlug uit, alternatieven vielen snel weer van de vergadertafel. ,,De Nederlandse hiphop was vorig jaar het meest in beweging. En in die muziekhoek was Ali B. het opvallendst. Aan de hand van Borsato bracht hij zijn raps naar de Kuip in Rotterdam. Verder was hij inspirerend voor velen omdat hij zijn debuut-cd, 'Ali B. vertelt het leven van de straat', in eigen beheer heeft uitgebracht. Dat is niet gemakkelijk, je moet maar afwachten of iemand op je schijfje zit te wachten. Maar het lukte hem zonder platenmaatschappij.''

Ali B. was overal, en daarmee lijkt de Popprijs dit jaar vooral een prijs voor media-aandacht. ,,Natuurlijk was hij veel in de media. Dat komt ook door de politiek-maatschappelijke situatie. Wat dat betreft heeft het hem niet tegengezeten. Maar ook muzikaal heeft hij een eigen geluid. Dat hij laatst al de Zilveren Harp won zegt ook iets over de kwaliteit van zijn relevante raps.''

De Zilveren Harp is echter een aanmoedigingsprijs, terwijl de Popprijs vaak een grotere staat van dienst vereist. Anouk moest er bijvoorbeeld jaren op wachten. Komt de Popprijs niet te vroeg voor Ali B., die pas één album op zijn naam heeft staan en dit hoogtepunt nauwelijks nog kan overtreffen? ,,Het is de vraag hoe hij hiermee omgaat. Maar volgens mij heeft hij een sterke persoonlijkheid. Ik las dat hij nu hier en daar een 'knuffelmarokkaan' wordt genoemd. Maar hij straalt ook de oprechte intentie uit bruggen te willen slaan. Hij is fris, onbevangen, direct en werkt vanuit een stevige state of mind.''

Zaterdag trok hij een jongetje vanuit het publiek het podium op en liet hem meerappen. ,,Hij zei hem: 'Bel me op als je later je eigen raps maakt, dan nemen we samen een cd op'. Ali B. draagt veel sympathie met zich mee, en deelt ook kwistig uit.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden