Van Shakespeare-groupies moet hij niks hebben

Wie de serie Wolf Hall heeft gezien of soms naar Londen vliegt voor een toneelvoorstelling, kent deze Britse acteur zeker. Of voor wie een goed geheugen heeft: Peter Greenaway gaf hem in 1991 al een rol in Prospero's Books. Maar bij het grote publiek was de man die wordt omschreven als de beste podiumacteur van zijn generatie tot nu toe niet bekend. "Hij praat Shakespeare alsof het de nacht ervoor voor hem geschreven is", zei Al Pacino ooit.

Dat verandert ongetwijfeld nu Mark Rylance vanaf vandaag als de Russische spion Rudolf Abel in Steven Spielbergs Bridge of Spies is te zien. Ook al zegt zijn personage niet veel en probeert hij zich zo onopvallend mogelijk te gedragen, zoals een spion behoort te doen, je voelt het gewicht van zijn acteren. Geen zin, geen blik, geen beweging laat de acteur passeren zonder er iets mee te doen. Dat zag Spielberg ook. Die castte Rylance meteen als de reus in zijn verfilming van Roald Dahls Grote Vriendelijke Reus die volgend jaar verschijnt.

Rylance is in Engeland vooral bekend als Shakespeare-acteur en tussen 1995 en 2005 als artistiek directeur van Shakespeares Globe Theatre in Londen. Dus toen hij afgelopen weekend in The Daily Telegraph zei dat de volgende generatie theatergrootheden zal bestaan uit mensen die met rock-'n-roll en rap zijn opgegroeid, die geleerd hebben van de fouten van mijn eigen traag-sprekende generatie en die Shakespeare's dialogen niet uitspreken alsof het heilige teksten zijn, werd dat gehoord. Het ritme van rap en andere popmuziek ligt volgens Rylance veel dichter bij Shakespeare's oorspronkelijke bedoelingen. "Stel je voor dat iemand de tekst van een rapnummer vierhonderd jaar mee in de toekomst neemt en dan elk woord traag en duidelijk ge-ar-ti-cu-leerd uitspreekt." Als ambassadeur van het Londense Intermission Youth Theatre, waar jongeren Shakespeare's teksten combineren met straattaal, zet Rylance zich in om die nieuwe ritmes ook echt naar het podium te brengen.

Het zal voor enige onrust hebben gezorgd onder Shakespeare-groupies die Othello en Hamlet alleen door klassiek geschoolde acteurs met een ridderorde vertolkt willen zien. Maar er is nog een andere reden waarom Rylance door sommigen niet serieus wordt genomen. Sinds 1987, toen hij moest kiezen tussen een rol in Spielbergs Empire of the Sun en een rol bij het National Theatre maar geen idee had wat te doen, haalde hij het I Tjing orakelboek erbij. Het werd het National Theatre. Rylance ontmoette er de vrouw met wie hij nu al 25 jaar is getrouwd. En ook de I Tjing bleef.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden