Van nieuw en nieuwe stijl tot 2.0

Wat nieuw is, is goed. In de volksmond zijn nieuwe aardappelen lekker en heet haring bij voorkeur Hollandse nieuwe, terwijl op de verpakking van een wasmiddel altijd weer staat dat het gemaakt is volgens een nieuwe formule. In het computertijdperk bleken kwalificaties als nieuw, nieuwe formule en nieuwe stijl niet langer adequaat en ging men volgnummers gebruiken voor vernieuwde producten. Nummers (Wordperfect 4.1, 4.2 e.d.) zeggen eigenlijk iets over de compatibiliteit van software, maar worden inmiddels ook anders begrepen: hoe hoger het nummer, hoe moderner, en hoe beter een product aansluit bij de wens van de consument. Tegen die achtergrond ontstond in 2005 de uitdrukking Web 2.0 voor de tweede generatie internet.

2.0 ontwikkelde zich tot een metafoor die achter van alles en nog wat kan worden gezet ter aanduiding dat iets of iemand past bij de nieuwe (levens)stijl. Zo rijdt de auto 2.0 op elektriciteit en wordt vlees 2.0 duurzaam geproduceerd. 2.0 is multi-inzetbaar, want de economische crisis zorgt voor 'ontwikkelingsbeleid 2.0' en eerder dit jaar schreef Trouw dat de 'dominee 2.0' weer over God wil praten. 2.0 is kortom synoniem met 'nieuwe stijl', 'modern' en 'eigentijds'. Door de schijnbare exactheid heeft 2.0 één groot nadeel: terwijl iets wat 'nieuwe stijl' heet, gemakkelijk kan worden opgevolgd door iets wat ook weer 'nieuwe stijl' wordt genoemd, zullen de auto, het vlees en de dominee 2.0 meteen overduidelijk ouderwets zijn zodra we de auto, het vlees en de dominee 3.0 hebben ontdekt.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden