Van Messiah tot Brecht

Van het Weihnachtsoratorium tot kersthits met een knipoog. Met Kerst worden veel oude klassiekers opnieuw opgewarmd.

Bij een 'klassieke' Kerst denken we uiteraard het eerst aan Händels 'Messiah' en Bachs 'Weihnachtsoratorium'. De twee barokke reuzen, die elkaar nooit ontmoetten, schreven hun immer populaire oratoria ongeveer tegelijkertijd - er zat slechts zes jaar tussen de respectievelijke premières in Leipzig (1735) en Dublin (1741).

Terwijl Händels werk slechts ten dele over de geboorte van Jezus gaat, waren de zes cantates van Bach bedoeld voor Eerste, Tweede en Derde Kerstdag, Nieuwjaarsdag, de eerste zondag na Nieuwjaar en Driekoningen. De cd-markt is inmiddels behoorlijk verzadigd wat beide werken betreft. Toch kwam er nog een nieuwe versie van het 'Weihnachtsoratorium' uit. De eigenzinnige Sigiswald Kuijken nam het werk met La Petite Bande eind vorig jaar op in de Predikherenkerk in Leuven, de cd's verschijnen bij Challenge Classics.

Kuijken kiest voor het steeds modieuzere één-stem-per-partij-principe. Dat betekent slechts vier zangers voor alle koren, koralen, aria's en recitatieven en een navenant klein orkest van negentien instrumentalisten; Kuijken leidt het ensemble als eerste violist. Het is een sympathieke, rustige interpretatie, nergens 'himmelhoch jauchzend' of extreem 'frohlockend' en met tempi die aan de bedaarde kant zijn. De ultra kleine bezetting komt de helderheid uiteraard ten goede, alleen jammer dat de kleur van sopraan Sunhae Im te uitgesproken scherp is om mooi te mengen bij de timbres van de andere zangers.

Het ultieme klassieke kerstalbum voor de Amerikaanse sopraan Renée Fleming was altijd de plaat die haar legendarische voorgangster Leontyne Price opnam met de Wiener Philharmoniker onder leiding van Herbert von Karajan. Op hetzelfde Decca-label komt Fleming nu met haar eigen kerstalbum, dat ondanks die adoratie voor Price heel anders uitpakt. Fleming zoekt nog maar eens naar de mogelijkheden van haar niet-klassieke geluid, zoals ze dat zo overtuigend deed op haar album 'Dark Hope'.

De diva vroeg aan Wynton Marsalis, Rufus Wainwright, Brad Mehldau, Kelli O'Hara, Gregory Porter, Chris Botti en Kurt Elling om met haar mee te doen. Het resultaat is een verzameling ingenieus gearrangeerde kerstliederen, van traditionals tot moderne Amerikaanse composities. 'Christmas in New York' is een 'mellow' plaat met Fleming - een onvervalste New Yorkse - in een onverwacht flexibele rol. In 'Central Park Serenade' met Porter zet Fleming op deze bijzonder aardige cd haar jazz-stem het best in.

Heel jazzy klinkt ook Thomas Quasthoff op zijn nieuwe cd 'Mein Weihnachten'. De Duitse bariton is gestopt met zijn zangcarrière, maar kennelijk maakt hij voor dit soort niet-klassieke projecten een uitzondering. Overigens zingt Quasthoff op deze cd slechts vier populaire, Engelstalige nummers in jazzy arrangementen van Frank Chastenier die de zanger met een klein ensemble begeleidt. Op de overige twaalf tracks draagt Quasthoff Duitse gedichten over Kerstmis voor - van onder anderen Brecht, Rilke en Trakl. De voormalige nieuwslezer Quasthoff kan dat met zijn sonore spreekstem als geen ander. Maar je moet er wel van houden, van zo'n afwisseling tussen gesproken woord en zang.

Feest van oude bekenden

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden