Van Laeckes 'Madama Butterfly' heeft wel wat ruwe kantjes

Madama Butterfly
Regie: Frank Van Laecke. Het Zuidelijk Theaterkoor, Het Brabants Orkest en solisten onder leiding van Fabrice Bollon op 19/5 in het Parktheater, Eindhoven. Tournee t/m 5/7. Info: www.operazuid.nl

De bruid die marineofficier Pinkerton trouwt is als een boeket wilde bloemen. Het einde van het liedje is minder rooskleurig: in Puccini's opera 'Madama Butterfly' wacht geisha Cio-Cio-San vergeefs op het geluk met haar Amerikaan, en biedt het zwaard uitkomst. Wanneer je niet eervol kunt leven, kun je beter eervol sterven.

Met de huwelijksfoto in de armen oefent Cio-Cio-San - Madama Butterfly - geduld in de laatste Opera Zuidproductie van dit seizoen, waarvoor regisseur Frank Van Laecke werd aangetrokken. In zijn 'Butterfly' blijft het toneelbeeld, een houten plateau dat dienst doet als woning, ruim twee uur lang ongewijzigd en bepaalt het lichtspel dag en nacht.

Meer dan het vlakke, statische midden trekt de gebogen achterwand de aandacht met een fraai beschaduwd berglandschap en opkomende zon, een sfeervol ochtendgloren. Valt de duisternis in, dan komt een helblauw doek tevoorschijn - goede vondst om de boventitel mee te laten kleuren. Aan Japanse tinten geen gebrek - rijst, bloesemblaadjes en waaiers inclusief. Met dank aan Paul Gallis (decor) en Marc Heinz (licht).

De Koreaanse sopraan Soojin Moon, kroop eerder in de rol van Cio-Cio-San en overtuigt best, hoewel ze met behoorlijk ruige keelklanken bepaald stevig uit de hoek kan komen. Nog niet alle nuances van haar zangkunst hebben wortel geschoten.

Tamelijk rechtdoorzee klinken tenor Elmar Gilbertsson (huwelijksmakelaar Goro) en bariton Marcel van Dieren (consul Sharpless). Anders dan Adriano Graziani die Pinkerton, van schoenen tot pet in het wit, goed bij stem maar iets belegen neerzet.

De korte tijd dat hij en Butterfly samen zijn, is genoeg om haar te bezwangeren: een blond knulletje in een matrozenpakje en met zwart gelakt schoeisel mag vanaf akte twee zijn neus laten zien.

Bij tijd en wijlen laait onder de baton van Fabrice Bollon flinke hartstocht op vanuit de orkestbak waar Het Brabants Orkest de begeleiding van de solisten en Het Zuidelijk Theaterkoor verzorgt. Iets vaker als je zou willen moet de uitvoering de perfectie van een transparante en zuivere klank ontberen. Kwestie van in de voorstelling groeien?

Voor het volgende seizoen heeft Opera Zuid wederom een Puccini, 'Tosca', op de rol staan, naast 'Manon' van Massenet en 'Pagliacci' van Leoncavallo.Frederike Berntsen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden