Van krakerig radio-uurtje naar ruisvrije, complete bios-opera

’Iedereen was verschrikkelijk zenuwachtig; de hele wereld kon ons horen’. Zo herinnerde sopraan Dorothee Manski zich de allereerste rechtstreekse radio-matinee-uitzending vanuit de Metropolitan Opera in New York. Het was 25 december 1931 (een vrijdag) en Manski zong de rol van heks in Humperdincks opera ’Hünsel und Gretel’. Een dag later werden de laatste twee akten van Bellini’s ’Norma’ door de National Broadcasting Company (NBC) uitgezonden. Onder Tullio Serafin zongen Rosa Ponselle, Giacomo Lauri-Volpi en Ezio Pinza – de absolute wereldtop. Het was de eerste echte Saturday Afternoon from the MET, een label dat uit zou groeien tot een begrip.

We zijn inmiddels vele generaties verder, de MET verhuisde van hoek Broadway/Thirty-ninth Street naar Lincoln Center, maar de zaterdagmatinees zijn er nog steeds; vaak ook via Radio 4 te beluisteren. In 1977, precies dertig jaar geleden, vond de eerste live televisie-uitzending vanuit de MET plaats, en nu op deze Saturday Afternoon begint de het New Yorkse operahuis met zijn ondernemende intendant Peter Gelb aan een nieuw experiment. Nadat vorig seizoen al operavoorstellingen live werden uitgezonden (een simulcast noemen ze dat) in bioscopen in de VS, kunnen nu andere landen en ook wij in Nederland meegenieten. In HD-kwaliteit is vanavond om zeven uur (het is dan 13.00 uur in New York) Charles Gounods ’Roméo et Juliette’ mee te maken in Pathé Tuschinski Amsterdam (qua stijl en ambiance te vergelijken met een operatheater), Pathé Den Haag en Cinemec Ede. Zo bereikt de MET een veelvoud van de 10.500.000 luisteraars die volgens een onderzoek in 1939 iedere zaterdag hun radio afstemden op die verre wondere operawereld. Op driehoog achter in een Amerikaanse provinciestad voelden mensen zich daardoor in de zevende hemel, zoals een eenvoudige telefoniste in die tijd aan NBC schreef.

In dat eerste seizoen van radio-uitzendingen kwam ’Roméo et Juliette’ (een geliefd werk in de MET) ook al aan bod. Op 9 april 1932 zongen Grace Moore en Beniamino Gigli de hoofdrollen – vanavond zijn het Anna Netrebko en Roberto Alagna. Vijfenzeventig jaar geleden hoorden de luisteraars overigens slechts ruim een uurtje van Gounods opera. Geld en middelen ontbraken vooralsnog om opera’s in hun geheel uit te zenden. Van een Wagner-opera ging vaak maar één akte, van een Italiaanse of Franse opera meestal twee.

Vanavond gaat Gounod compleet, inclusief pauzes. In Nederland betaalt de bezoeker, inclusief garderobe en pauzedrankjes, 32,50 euro. Dat komt al aardig in de buurt van de prijzen in het Muziektheater. Overigens, in Belgische bioscopen kost Gounod slechts 15 euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden