Van Gogh Museum blij met de dikke pijnlijke wang van Marie

Marie heeft de bof, in de volksmond ook wel dikoor genoemd. Ze heeft een lap stof om haar zere hoofd geknoopt. De Franse schilder Edouard Vuillard (1868-1940) zag in de dikke, pijnlijke wang van zijn zus Marie een mooi onderwerp voor een schilderij. Hij schilderde haar in het appartement dat hij met haar en zijn moeder deelde in Parijs. Intiem en huiselijk oogt het tafereel. Maar door alle kleurvakken en overdadige patronen krijgt het ook iets vervreemdends en hangt dit werk tussen figuratief en abstract in.

Op de foto is dat niet te zien, maar het schilderij (olieverf op karton) verkeert nog in de originele, ongeverniste staat met het matte verfoppervlak, zoals Vuillard dat heeft bedoeld. Dat maakt 'De Bof' tot een bijzondere aanwinst, zegt directeur Axel Rüger van het Van Gogh Museum in Amsterdam, dat het heeft gekocht met eigen middelen en steun van particuliere donateurs van het museum.

Het schilderij is een belangrijke aanvulling op de grote prentencollectie die het museum al bezit van Vuillard en op de twee Nabis-schilderijen uit de collectie: 'De twee gezusters' van Maurice Denis en 'Montmartre in de regen' van Pierre Bonnard. Opvallend bij de postimpressionistische Nabis-schilders - en dat zie je ook terug in dit schilderij - zijn onder meer de kleurvlakken die ze schilderden, in een reactie op het impressionisme en pointillisme. Vuillard schilderde De Bof in 1892-1893, zijn topperiode.

In heel Nederland bevinden zich maar twee andere schilderijen van Vuillard. De Bof is tot en met 8 januari te bezichtigen in de tentoonstelling Snapshot en verhuist daarna naar de vaste museumcollectie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden