Van der Weide danst op het slappe koord

Hij introduceerde 'The Night of the proms' in Nederland, holde als verslaggever van het Tros-radioprogramma 'Prijzenslag' wekelijks achter huisvrouwen aan die twee minuten gratis mochten winkelen in een supermarkt, was directeur van de Zeeuwse evenknie van Madurodam - Miniatuur Walcheren - en het Arsenaal in Vlissingen en is nu voor twee weken circusdirecteur. Een greep uit de professies die Bram van der Weide (50) het laatste decennium uitoefende.

Bram van der Weide, organisator van 'het eerste en enige' Nederlandse Circusfestival dat rond de feestdagen in Enschede wordt gehouden, is een mens van het type 'geen zorgen om de dag van morgen'. Altijd geweest ook. Als gymleraar aan de mulo in Enschede, als hoofd sportzaken van de gemeente Wierden, als sportverslaggever van de NOS en Radio Oost en als presentator bij de Tros. 'Brammetje', zoals zijn vrienden in Twente hem kennen, is de verpersoonlijking van de zonnige zijde des levens. En altijd goed voor een stuntje. Zo regelde Van der Weide als voorzitter van de legendarische zaalvoetbalclub FC Circus, een bont gezelschap van journalisten, regionale horeca-ondernemers en oud-spelers van FC Twente, op bruiloften van clubleden doodleuk optredens van Tante Leen, Johnny Jordaan en André Hazes. Een week na het feestje vonden de leden dan een brief van hun preses op de mat met de mededeling dat de contributie vanwege de nijpende financiële positie van de club moest worden verhoogd. . .

Van der Weide heeft iets met circus. Tien jaar geleden haalde hij het Russisch Staatscircus voor eigen rekening en risico naar Nederland. De promotie van de voorstellingen was hem wel toevertrouwd. Nóg kan hij beeldend vertellen hoe hij met de wereldberoemde Russische dompteur Nicolai Pavlenko en één van diens tijgers in een personenwagen over de snelweg A 1 van Apeldoorn naar Wierden reed. Verkeerschaos was het gevolg. “Automobilisten die ons passeerden en die tijger op de achterbank zagen zitten, begonnen spontaan te slingeren.”

Het was de bedoeling dat Van der Weides ex-werkgever, burgemeester Lieuwen van Wierden, zich met het 'tijgertje' Pavlenko zou laten vereeuwigen. Zo'n foto op de voorpagina van de regionale krant zou een stimulans zijn voor de kaartverkoop, had Van der Weide bedacht. “Maar toen wij met die tijger aan de riem het gemeentehuis binnen stapten, doken alle ambtenaren achter de balie. Tot overmaat van ramp ging dat beest er ook nog vandoor, omdat 'ie nodig moest. En als zo'n tijger op de achterpoten gaat staan, is er ook voor Pavlenko geen houden aan, hè”, claimt Van der Weide in retrospectief begrip voor de panieksituatie die toen ontstond. Nadat de tijger op het plantsoen voor het gemeentehuis zijn behoefte had gedaan, ging het dier volgens Van der Weide gewillig met 'het baasje' in de auto mee terug naar huis.

Nicolai Pavlenko is er met zijn dertien tijgers ook op het Circusfestival in Enschede weer bij. Gisteravond was de première in een met 2000 toeschouwers uitverkochte tent. Tot en met 2 januari worden er op het Enschedese Circusfestival twaalf voorstellingen gegeven, waarvoor 'circusdirecteur' Van der Weide twintig 'acts' inhuurde. Vrijwel zonder uitzondering gaat het daarbij om artiesten die aan wereldberoemde circussen zijn verbonden. Zo zijn de Alexis Brothers van het 'Cirque du Soleil' van de partij en ook de Zuid-Afrikaanse 'Ajac Brothers' die op twaalf meter hoogte in de nok van de tent halsbrekende toeren uithalen. “Zonder dat ze zijn aangelijnd en zonder vangnet”, zegt Van der Weide. “Aanvankelijk stond ik daar op, maar die jongens dreigden hun koffers te pakken als we er een vangnet onder zouden plaatsen. Nou, dan moeten ze het zelf maar weten”, haalt hij de schouders op.

Het Circusfestival werkt met een begroting van 1,2 miljoen gulden. Dat heeft streekgenoten met bedenkingen over Van der Weides commerciële capaciteiten al doen voorspellen, dat er na 2 januari voor de circusdirecteur waarschijnlijk weinig anders zal opzitten dan uitvaren met de 'MS Noorderzon'. “Natuurlijk steek ik hiermee m'n nek mijlenver uit”, erkent Van der Weide grif. “Maar wie niks waagt, verdient ook nooit wat. De bank heeft vertrouwen in mij en verder wordt dit festival gesponsord door een paar grote bedrijven. De sponsors bieden hun zakenrelaties een avondje circus aan in combinatie met een diner van niveau, want de catering is hier goed verzorgd. Dit is echt goedkoper dan een avondje Arena en je ziet hier wel de absolute wereldtop aan het werk. Dat kun je in de Arena niet meer zeggen, ha, ha, ha.”

Bram van der Weide gaat altijd voor het hoogste. Als directeur van de Americahal in Apeldoorn, die later overigens onder zijn leiding failliet zou gaan, introduceerde hij in 1990 'The Night of the Proms' in Nederland. Het gaat hierbij om een concept, waarbij het publiek ongegeneerd mag meelallen en -brallen bij een mengeling van klassieke en populaire muziek. Van der Weide haalde er John Miles - vertolker van de klassieker 'Music was my first love' - voor uit Engeland en contracteerde Jan Akkerman en Jaap van Zweden voor dit klassiek-populaire volksfestijn. De formule bleek een succes. Inmiddels is The Night of te Proms enkele jaren geleden geadopteerd door Heineken. “Dat is een beetje mijn noodlot”, mijmert Van der Weide. “Ik zit vol ideeën, introduceer in Nederland nieuwe concepten, maar kan het zelf niet meer trekken als het te groot wordt.”

Hij heeft zich heilig voorgenomen dit met het Circusfestival niet te laten gebeuren. Al blijft het in financiële zin koorddansen. “Je komt altijd voor uitgaven te staan, die je vooraf niet hebt begroot”, weet Van der Weide inmiddels. “Zo was Pavlenko vier dagen zoek met zijn tijgers. Hij zat ergens vast in Duitsland, omdat z'n doorreispapieren niet in orde waren. Toen hij hier eindelijk arriveerde, waren die dieren zo hongerig dat ze in één keer de vleesvoorraad voor drie dagen opaten. Da's dan toch een schadepostje. Want die tijgers werken samen toch een slordige 200 kilo vlees per dag weg.”

Eerder op de morgen heeft Van der Weide een tankwagen die op het festivalterrein was vastgelopen in de modder met een tractor vlot laten trekken. De slechte terreinomstandigheden waren er bijna de oorzaak van dat het festival moest worden afgeblazen. Het festivalterrein ligt aan de rand van het centrum van Enschede, in het Blijdensteinpark. In de schaduw van de villa waar ooit de textielbaron Blijdenstein woonde, worden jaarlijks de Nederlanders herdacht die tijdens de tweede wereldoorlog in Indië zijn gevallen. De chef van de Enschedese plantsoenendienst en de Indië-veteranen zullen de tranen in de ogen springen bij het zien van het slagveld dat er rond het Indië-monument is aangericht. Het gazon is door het het zware circusmaterieel compleet geruïneerd. “De gemeente Enschede sponsort de faciliteiten en doet er werkelijk alles aan om dit festival tot een succes te maken. Is goed voor de uitstraling van de stad”, weet Van der Weide. “Dit festival moet een jaarlijks terugkerend evenement worden.”

Het gesprek wordt onderbroken door mensen die kaartjes komen bestellen. “Typisch Tukkers”, meesmuilt Van der Weide. “Ze kijken eerst de kat uit de boom en nu ze zien dat er echt een circustent is opgebouwd, beginnen ze er in te geloven. De laatste maanden heb ik bijna dag en nacht aan de telefoon gezeten om kaarten en arrangementen aan de man te brengen bij bedrijfsdirecties. Valt niet mee hoor, iets verkopen dat er nog niet is. Eerst had ik de verkoop uitbesteed, maar dat werkt niet. Ik verkondig m'n eigen evangelie en dat verkoopt het beste.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden