Van de profielen in het onderwijs klopt niet veel

Ook in het nieuwe schooljaar gaan we weer lustig discussiëren over onderwijsveranderingen in met name het voortgezet onderwijs. Ter discussie staan momenteel de vier profielen van de bovenbouw van havo en vwo. Minister van onderwijs, Marja van Bijsterveldt, wil ze vereenvoudigen, de Onderwijsraad adviseert alles zo te laten.

Wie via de officiële site van de rijksoverheid zoekt naar hoe de profielen in elkaar zitten, zal erachter komen dat het voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen is. Welk vak mag nou wel en niet als keuzevak bij een profiel? Bovendien bieden lang niet alle scholen alle genoemde vakken. Dat weet je als argeloze ouder die een school zoekt voor zijn of haar brugpieper niet. Daar kom je vier jaar later pas achter, bij de profielkeuze.

Mijn zoon koos overtuigd voor Natuur en Techniek (NT). Hij wilde het meest exacte pakket wat maar mogelijk is. Met wiskunde D, en ook met informatica. Wat bleek: beide keuzevakken tegelijk mocht niet. Waarom niet? Geen idee. Maar we hoefden er ook niet lang over na te denken, want de school bleek deze keuzevakken helemaal niet te bieden. Hij moest daarom biologie 'kiezen'.

Feitelijk biedt deze school dus geen vier profielen, maar drie. Ze noemen dat dan ook: NT/NG (natuur en gezondheid). Wij voelden ons enigszins bekocht en probeerden de school ertoe te bewegen voor die specifieke vakken, wiskunde D en informatica (die weinig worden gekozen waardoor het lastig is daar een docent voor aan te trekken), samenwerking te zoeken met omringende scholen. Met name in het westen van het land gebeurt dat al, maar onze school ging al zodanig gebukt onder haar 'organisatiegraad' dat dit er echt niet bij kon. Wiskunde D kopen wij daarom nu buiten school in.

Mijn dochter koos voor het cultuur en maatschappijprofiel en wilde in alle kunstvakken eindexamen doen. Zij zit op een school die zich profileert met cultuur en sport, dus alle kunstvakken worden gegeven. Maar nu blijkt dat je van het ministerie slechts in twee kunstvakken eindexamen mag doen. Ze moest dus uit drie van haar meest geliefde vakken: muziek, beeldende vorming en drama, er twee kiezen en één laten vallen. Een buitengewoon lastige keuze.

Waarom, zo vraag ik mij af, mag een leerling wel een multitalent zijn op bètaniveau: je mag eindexamen doen in minstens drie exacte vakken: wis-, natuur- en scheikunde, maar waarom zou je geen multitalent mogen zijn in creatieve vakken? Dit zegt iets over 'onze' maatschappelijke visie op creatieve vakken. Daar wordt nog steeds op neergekeken.

Waar de onderwijsdiscussie ook heen gaat: ik pleit voor vormen die meer flexibiliteit geven in het aanbod van lessen en vakken en daardoor meer ruimte geven aan de talenten van leerkrachten en leerlingen. Maar het zal roostertechnisch wel weer niet mogelijk zijn.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden