Van danskoningin naar koningin van de klassieke muziek

Van de danswereld in Nederland zal zich de afgelopen dagen een groot gevoel van teleurstelling meester hebben gemaakt. Die wereld van spitzen, tutu's en toques verliest immers met koningin Beatrix een heuse danskoningin. Met haar grote voorliefde voor dans, zowel de moderne als de klassieke variant, was zij een ware ambassadrice voor ballet.

Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat prinses Beatrix straks niet nog veel dansvoorstellingen zal bezoeken. In België was haar collega koningin Fabiola altijd de grote en royale ambassadrice van het Koningin Elisabeth Concours. Maar ook toen zij koningin-af was, bleef zij het concours trouw. Nog steeds is zij tijdens de finaledagen eregaste in de loge van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.

Maar toch - een koningin als balletboegbeeld, die ook nog vaak op bezoek komt, dat is net even een stapje hoger en voornamer. Als op 30 april koningin Máxima ingehuldigd wordt, heeft Nederland meteen ook een koningin van de klassieke muziek. Niet dat een Argentijnse niet van dansen zou houden, maar officieel is prinses Máxima beschermvrouwe van het Koninklijk Concertgebouworkest, en daarmee dus automatisch hoedster van de klassieke muziek. Ze volgde in die functie haar schoonvader prins Claus op en doet het met dezelfde toewijding.

Het jarige orkest is waarschijnlijk ineens in een dubbele feeststemming nu hun beschermvrouwe straks ineens zomaar een koningin is. Deze week verscheen dan ook een even aandoenlijk als leuk filmpje op het internet. Toen het nieuws van Beatrix' aftreden kwam, was het Concertgebouworkest in Wenen. Op dinsdagochtend tijdens de repetitie in de Musikverein werd onder leiding van chef-dirigent Mariss Jansons het Wilhelmus gespeeld, als eerbetoon aan Beatrix.

En natuurlijk heeft Beatrix vele concerten, opera's en Holland Festival-evenementen opgeluisterd met haar aanwezigheid. En heus niet alleen uit plichtsbesef. Na een magnifieke 'Don Giovanni' onder leiding van John Eliot Gardiner in het Concertgebouw konden we haar enthousiast horen zeggen: "Heerlijk als het zo goed is".

In Nederland kennen we helaas niet de traditie dat er nieuwe muziek gemaakt wordt voor inhuldigingen. Dat is in het Britse koninkrijk wel anders. De anthem 'Zadok the priest', die Händel voor de kroning van George II schreef, wordt nog steeds bij kroningsceremonies gezongen. En wat te denken van de schitterende 'Coronation Ode', die Edward Elgar in 1902 voor de kroning van Edward VII componeerde? Of de 'March Crown Imperial' van William Walton voor Elizabeth II. Voor haar schreef Benjamin Britten ook zijn prachtige opera 'Gloriana'. Nog nooit in Nederland te horen geweest. Nieuwe koningin, nieuwe kansen. En dan is het ook nog eens Britten-jaar!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden