Van broem naar zoem in tijden van crisis

De internationale auto-industrie verkeert in zwaar weer, weten we allemaal, door de kredietcrisis. Experts roepen vaak dat de crisis ons ook kansen biedt, vooral met het oog op duurzaamheid. Hoe zit dit met de milieuvriendelijke toekomst van onze bolides? De olieslurpende SUV is passé, de trend is: ’minder vroem, meer zoem’, leert De Auto ons. Ondanks dalende verkopen wacht ons een ’stortvloed aan nieuwe modellen’ omdat fabrikanten ’in razend tempo overschakelen op slimme, zuinige en elektrische auto’s’. De Big Three (General Motors, Ford en Chrysler) presenteerden onlangs op de autoshow in Detroit een keur aan elektrische modellen. De Chevrolet Volt van GM bijvoorbeeld. Kan zo’n 60 kilometer rijden op een accu die thuis via het stopcontact is opgeladen. Raakt de accu onderweg leeg, dan zorgt een generator aan boord voor elektriciteit. Chrysler wil in vijf jaar tijd een half miljoen elektroauto’s op de weg zetten, met een nieuwe elektromiddenklasser en door bestaande modellen olievrij te maken. Grote vraag is: zit de koper wel hierop te wachten? De dure auto’s verdienen zich namelijk niet snel terug met de dalende olieprijzen. De industrie en de Amerikaanse regering die financiële steun aan de sector koppelt aan het ontwerpen van groenere wagens, zullen nog heel wat moeten doen om de geest van de consument rijp te maken voor ’duurzame vroem’.

Ook in crisis: de Chinese provincie Guangdong. Het hart van de exportindustrie en dus ’de werkplaats van de wereld’. Vele fabrieken gaan er dicht en miljoenen speelgoed-, schoenen- en textielmakers staan op straat. Welke acties onderneemt Guangdong hierop en kan Nederland daar wat van leren?, vraagt FEM Business zich af. De provincie gebruikt kapitaalinjecties van Peking voor investeringen in vervoer (meer snelwegen en zes nieuwe metrolijnen in de provinciehoofdstad) en schonere energie, zo leert het artikel ons. Een Chinese professor pleit in het weekblad voor het vervangen van de maakindustrie door hightech dienstverlenende bedrijven. Wat voor gewicht zijn woorden in de schaal leggen, is onduidelijk. Net als het antwoord op de vraag: wat kan ons land van dit alles opsteken?

Het hoofdverhaal van FEM speculeert over de toekomst van private equity, het investeren met veel geleend geld. Door de crisis wordt er nauwelijks meer geleend en wie durft er nu nog een bedrijf te kopen. Gaat private equity dood? Marc Staal van AAC Capital Partners, de verzelfstandigde private equitytak van ABN Amro, denkt van niet. Hij verwacht een stroom aan deals doordat bedrijven gedwongen worden onderdelen te verkopen. Voor de ongebruikte miljarden die de sector de afgelopen jaren heeft binnengehaald wordt gekeken naar banken en verzekeraars, die staan te springen om nieuw kapitaal. Toch moet de sector voor succes op de langere termijn een transformatie doormaken, stelt het artikel. Deals zullen met minder geleend geld en meer eigen vermogen moeten worden gesloten. En Ad van den Ouweland van Robeco vindt dat ’het afgelopen moet zijn met de hit-and-run deals’. „De sector moet open en transparant worden en communiceren met media, vakbonden, politici en investeerders”, zegt hij. „Het private equity van de excessen van de laatste jaren is dood, maar het nieuwe private equity is springlevend.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden