Van beperking nachtvluchten op Schiphol komt niets terecht

Van een onzer verslaggevers SCHIPHOL - Er komt vrijwel niets terecht van de vrijwillige beperking van nachtvluchten die Transavia, Martinair en Air Holland met minister Jorritsma hebben afgesproken. De charters vertrekken nog vóór 06.00 uur.

De maatschappijen spraken met de minister af dat zij van 1 september af op basis van vrijwilligheid “waar mogelijk nachtoperaties naar de dag verschuiven”, om overschrijding van de nachtelijke geluidsgrenzen te beperken. Die grenzen zijn al op enkele plaatsen geschonden en de maatregelen waarmee de lawaaiïgste vliegtuigen uit de nacht worden geweerd, gelden pas rond 1 oktober.

Afgelopen weekeinde vlogen alle drie maatschappijen voor 06.00 uur. Zo vertrokken zaterdag om vijf uur vrijwel gelijktijdig toestellen van Martinair en Air Holland naar Izmir, vloog Martinair iets voor Transavia uit naar Dalaman en had Transavia nóg vier vluchten die voor 06.00 uur vertrokken.

De Transavia-vlucht naar Dalaman vertrok om 05.55 uur. “Ja, dat kan”, bevestigt topman P. Legro. “Je kunt op zo korte termijn nauwelijks vluchttijden verschuiven. De aankomsttijden spreek je maanden, soms jaren tevoren af.”

Sinds 1 september heeft Transavia “niet zo gek veel minder dan was voorzien vóór zes uur gevlogen”, geeft Legro toe. Dat houdt in dat de toezegging aan minister Jorritsma en haar belofte aan de Kamer, om de nachtelijke geluidhinder zo veel mogelijk te beperken, niet veel voorstelden. Legro: “Nou, we hebben toch ettelijke vluchten vertraagd tot na zes uur.” Hoeveel? “Ja dat weet ik niet.”

Bij Martinair is het niet anders: “We hebben, dacht ik, een aantal vluchten vertraagd”, aldus een woordvoerder. Hoeveel precies weet hij niet.

Voor Schiphol vormt de nachtelijke vliegerij geen probleem. “Er was al geen rekening gehouden met een grote verschuiving naar de dag”, meldt een woordvoerster.

Inkomsten kwijt

(ANP) - Als Schiphol op slot gaat bij 44 miljoen passagiers per jaar, dan dreigt de Nederlandse economie 47 miljard aan inkomsten mis te lopen. Zo'n besluit kan verder ongeveer 69 000 nieuwe arbeidsplaatsen schelen. Schiphol zal veel passagiers verliezen aan Brussel, Londen en Frankfurt. Dat staat in een studie van Buck Consultants International en het Nederlands Economisch Instituut (NEI) in opdracht van Verkeer en waterstaat, Milieu en Economische zaken. Het onderzoek speelt een rol in de maatschappelijke en politieke discussie over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart (TNLI-discussie). Het kabinet besluit hierover nog dit jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden