Valt er wat te kiezen qua kleding dit voorjaar?

De tijden dat Parijs één dwingend modebeeld dicteerde zijn voorgoed voorbij. Tegenwoordig wordt er elk seizoen een keur aan trends gepresenteerd. Wel zo relaxed: voor elk wat wils. Maar wat zien we daarvan terug in de gewone kledingzaken? De proef op de som bij een aantal grote winkelketens.

Eén ding is alvast overduidelijk: overal knallen de kleuren je tegemoet. 'Kleur is het nieuwe zwart', kondigden de modebladen begin dit jaar al aan, een kreet die in modeland lang niet zo tegenstrijdig is als ie lijkt. Zaten we vorig jaar nog gebakken aan legergroen, na een jaar van oorlog en aanslagen hoeven we daar gelukkig niet meer tegenaan te kijken. De krijgsmachttint heeft plaatsgemaakt voor vrolijkere varianten: appelgroen, en -zeg maar- fout-groen dat we in de jaren tachtig ook al eens omarmden. Niet echt handig als je een Nederlandse bleekscheet bent. Hetzelfde geldt voor het knaloranje en de vele 'gelen'.

Maar de overdaad aan sportachtige kleding maakt ongetwijfeld veel goed voor dit volk dat zich bij voorkeur hult in jeans, windjack en stoere stappers. Trainingsbroeken, bowlingbloesjes, en vooral veel T-shirts en sweaters met cijferprints liggen in de schappen. Alle cijfers mogen, maar nummer 7 is opvallend vaak te zien: het rugnummer van fashionvictim en voetballer David Beckham. Voor vrouwen is het een optie, voor mannen is de sportkleding onontkoombaar. Het enige alternatief is meteen het andere uiterste: een pak. Dat moet dit jaar óf slank gesneden, of luchtig in linnen uitgevoerd zijn -een wit linnen exemplaar is het helemaal. Wie casual wil, moet aan de sportkleding, inclusief schoenen. Converse All Star, de platte katoenen basketballgymp, is helemaal terug en wel in allerlei nieuwe kleurige prints; in de pas met het huidige modebeeld dus. Het oer-Nederlandse sportmerk Quick neemt het langzaam over van Puma, dat zich de afgelopen jaren terug naar de top retro-de. Leuk zijn de T-shirts met het voor de verandering oer-Hollandse opschrift 'Quick-sportschoenen' (gezien bij Men at work).

Verder ging ons hart niet direct sneller kloppen van de  hausse aan sportieve kleding. Wel kek: de korte leren motorjacks, die ook in de sporttrend passen. Niet goedkoop natuurlijk, maar vast en zeker ook tweedehands te verkrijgen. Ook oké want nét goed over-de-top: de stoere shirts van het merk Ringspun, voorzien van jaren-tachtighelden Blondie (voor haar) en B.A. uit de cultserie The A-team (voor hem). Het eighties-toppunt: een setje van polsbandjes plus hoofdband van Dolce & Gabbana in de winkel Donna/Guy.

Over de jaren tachtig gesproken: de punkachtige invloeden die de modebonzen vorig jaar al passé verklaarden, zijn nu ook uit de winkels verbannen. Grimmige prints, nepscheuren, en veiligheidsspelden hebben plaatsgemaakt voor de jaren vijftig die -hoe verwarrend- in de jaren tachtig ook een forse comeback maakten. Maar op wat zoete Chanel-achtige mantelpakjes na, is daar niet veel van te vinden. De deux-pièces van jonge-meisjesmerk Morgan hebben weinig allure (erg korte rokken en wat armoedige stof), maar een degelijk damesmodehuis heeft ook voor de niet meer zo heel prillen onder ons varianten in huis van Franse merken ('Modemachine'), die bovendien betaalbaar zijn. Bij de dameszaak hangt ook de nopjesjurk in het rek (Esprit), die we deze zomer waarschijnlijk tot vervelens toe gaan zien. Ook Hennes & Mauritz heeft wat stippen en pastels in huis. Voor wie zich slechts één seizoen Brigitte Bardot of Audrey Hepburn wil voelen, voldoet de kwaliteit waarschijnlijk net.

Over de jaren-vijftigjurk of klokrok (met flatjes of pumps dragen!) hoort een trenchcoat. Die handige klassieker moest helaas met een vergrootglas worden gezocht. Bij de Bijenkorf hingen enkele exemplaren in de niet te vermijden modekleuren groen, geel, oranje, die niet alleen voor wat betreft de prijs, maar ook qua uitstraling iets goedkoops hadden. Beetje Hema-schort, terwijl deze regenjas juist iets nonchalant-chics moet uitstralen.

Is het aanbod aan jaren-vijftigmode schaars; de romantische bloemenprints en pastels voor een supervrouwelijke uitstraling die komend seizoen ook hot zijn, waren zelfs niet of nauwelijks te bekennen. Hallo heren en dames inkopers: niet alle Nederlandse vrouwen willen eruitzien of ze onderweg zijn naar de sportkantine!

Het begint een bekend verhaal te worden: de inkoopafdelingen spelen ook dit jaar weer op safe. Jammer, maar gelukkig mag tweedehands weer. Altijd origineel, en, ook niet onbelangrijk: lekker goedkoop. Nog een economische tip: er zijn accessoires te over dit jaar. Plastic sieraden in de knaltinten, hysterische zonnekleppen, sjaaltjes (met noppen bijvoorbeeld) en een lawine aan handtassen; ze kosten je de kop niet en verschaffen de oude garderobe een modieuze aanblik.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden