Opinie

Valentino, het ware verhaal achter Mister bedroom-eyes

Annie M.G. Schmidt biechtte ooit in filmblad Skoop op dat Rudolph Valentino in 'The Sheik' de eerste filmster was waarop zij in haar jeugd verliefd was. ,,Die Valentino, dàt was me iets, god nog antoe, wat prachtig. (...) Het was zo geil hè. Voor die tijd.''

Maar later bleek dat Valentino, die op het witte doek 'The greatest lover' speelde, buiten de set allesbehalve een playboy was. Viel hij eigenlijk wel op vrouwen? Wat een schok zou het antwoord zijn geweest voor de tienduizenden vrouwen die zich in 1926, na zijn dood, in de alles vertrappende mensenmassa rondom de Campbell Funeral Church bevonden, om een laatste blik te werpen op hun opgebaarde idool.

Over de eerste liefde van Nederlands eerste musicalschrijfster maakte de Stichting Work in Progress in samenwerking met Joop van den Ende Theaterproducties een musical: 'Tango de Valentino'. Een try-outproductie om publieksreacties te peilen en talent een kans te geven.

'Tango de Valentino' wrijft het publiek continu in dat de ijdele filmster niet de macho was die hij probeerde uit te stralen. Mister bedroom-eyes trouwde tweemaal, maar bleek het huwelijk nooit geconsumeerd te hebben. ,,Een casanova, maar niet heus. Wie neemt die man nog serieus'', zingen Dossett en De Kruijf in niet al te sublieme liedteksten.

Het is dan ook niet in het bijzonder de verhaallijn van de eenzame jongen die de voorstelling zo aangenaam maakt. Valentino emigreerde in 1913 vanuit Italië naar New York waar hij zich als tango-dansende gigolo staande hield. Als danser figureerde hij in films waardoor hij later grotere rollen kreeg, zoals de stoere toreador en de zwoele arabier. Tot hij na een paar jaar op 31-jarige leeftijd aan een buikvliesontsteking stierf. De musical vertelt het verhaal van Valentino's leven, met de tango als verbindend element. En daarin zit hem de kracht.

De jonge scriptschrijvers Maurice Wijnen en Petra van der Eerden lieten woorden weg, waar dans en muziek een afscheid, ruzie, verliefdheid of machtsspel konden verbeelden. Tango kan meeslepend en afstandelijk tegelijk klinken. Het is ritmisch strak maar ook extreem zwoel; zowel romantisch als woest. De dynamische, multi-interpretabele tangomuziek en -dans, blijkt perfect te werken in een musical.

Het succes ervan valt of staat natuurlijk met het niveau waarop dat gebeurt. En daarover valt hier weinig te klagen. In hun vorige testproductie (de solomusical 'Diana'), moest het publiek na afloop nog een formulier invullen waarin ze suggesties konden geven. Maar de huidige voorstelling wordt als een klein maar voltooid product gepresenteerd. Compleet met prachtige kostuums, sprankelende, suggestieve 'film'-belichting, een degelijke driemans band en een zeer ervaren cast.

Stephen Stephanou ('Miss Saigon', 'Chicago') is Rudolph Valentino. Joke de Kruijf ('Les Misérables', 'The Phantom of the Opera' en 'Willeke - de musical') speelt de vrouwen in Valentino's leven. En alle mannen worden vertegenwoordigd door Perry Dossett ('West Side Story', 'Purper').

De composities zijn rijke, op tango geïnspireerde musicalmelodieën met veel accordeongeluid, en dus nauwelijks stereotiepe tango- of musicalmuziek. Zangtechnisch zijn met name De Kruijf en Dossett van hoog niveau. En Sarah Miles' choreografieën zijn mooi complex maar subtiel, en worden met passie en veel techniek uitgevoerd.

Daarnaast heeft Stanley Burleson -beter bekend als acteur/zanger in 'Elisabeth', 'Chicago' enzovoorts- in zijn tweede regie ook oog voor humor. Met een vette knipoog, een pling-plong-piano en het geratel van een filmprojector, worden stomme filmscènes nagespeeld. Hoewel je je afvraagt of de acteurs hun rollen dan nog wel serieus nemen, is het prettig dat er tussen al het machts- en liefdesspel regelmatig gelachen kan worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden