'Vakkenvullen tijdens je stage, dat werkt niet'

Op veel vmbo-scholen ontaardt de snuffelstage van leerlingen in rondhangen in een bedrijf of suffe klusjes doen. Zonde, vindt een aantal scholen in Hardenberg en omgeving. Zij bedachten iets anders: de buddystage.

Rondhangen? Hoezo?
"Onze leerlingen in de beroepsgerichte leerwegen, vmbo-basis en -kader, komen altijd wel in aanraking met de beroepspraktijk", zegt Piet Staal, decaan van de vmbo-afdeling van het Greijdanus College in Hardenberg. "Maar leerlingen die de theoretische leerweg volgen niet. Die doen daarom een snuffelstage. Maar geschikte stageplekken zijn soms lastig te vinden. Ze komen nogal eens terecht op plekken waar te weinig te doen is of waar alleen werk van een te laag niveau is."

"Zo'n vmbo-derdeklasser kan nog niet veel, dus bedrijven zitten vaak niet op hen te wachten", voegt Jackelien Gort van de afdeling detailhandel van het Alfa College (voor mbo) eraan toe. "Dus dan mogen ze vakkenvullen of schoonmaken. Leerlingen hangen maar wat rond. En dan komen ze terug van zo'n stage met de mededeling: in een winkel werken, dat nooit!"

En dus bedachten jullie de buddy-stage. Wat is dat?
Staal: "Onze leerlingen lopen nu een paar dagen mee met een mbo-leerling die zelf ook stage loopt. Dat werkt veel beter. Zo'n mbo'er neemt meestal meer tijd om dingen goed uit te leggen dan iemand uit het bedrijf zelf. En hij is maar een paar jaar ouder dan onze vmbo'ers; daardoor is de drempel om vragen te stellen ook lager. Ze trekken bovendien echt samen op, ze zijn samen aan het werk, dus van rondhangen of klusjes doen is geen sprake meer. Zo verbeteren we de kwaliteit van de stage."

Leuk voor die vmbo'ers dus. Ook voor de mbo'ers?
Gort: "Zeker. En niet alleen leuk, maar ook nuttig. Het gaat om mbo'ers op niveau drie of vier, en die moeten laten zien dat ze anderen kunnen aansturen. Daar kun je op school mee oefenen, maar in de praktijk met zo'n vmbo'er die een paar jaar jonger is, leer je dat veel beter. Ze moeten bijvoorbeeld een planning maken voor die paar dagen stage."

Wat leren die mbo'ers dan precies?
Gort: "Ze komen bijvoorbeeld terug met verhalen over 'die vmbo'ers ...' Het komt wel eens voor dat ze zich geen houding weten te geven, dat ze bijvoorbeeld met hun handen in de zakken een klant te woord staan. Precies het soort zaken dat wij ze ook proberen bij te brengen over hun eigen gedrag. Op deze manier zien ze het zelf - beter lesmateriaal kun je niet hebben."

Wat is uiteindelijk het doel van deze aanpak?
Gort: "De bedoeling is dat vmbo'ers een beter beeld van beroepen krijgen. Nog veel te vaak kiezen ze een opleiding in het mbo zonder goed te weten wat het beroep inhoudt waarvoor ze opgeleid worden. Daar komen ze dan na een paar jaar achter en dan blijkt nogal eens dat ze zich vergist hebben. Dat leidt vaak tot voortijdige uitval. De buddystage kan helpen dat te voorkomen. Al die leerlingen die bijvoorbeeld 'iets met kinderen' zeggen te willen: vaak genoeg zijn ze er na een dag in de klas al achter dat dat niets voor hen is."

Staal: "En bedrijven hebben er ook baat bij als leerlingen een goed beeld krijgen van wat het werk bij hen inhoudt. Die vmbo'ers zijn toch hun toekomstige werknemers."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden