Vakhandel verwacht doorbraak voor CDi

AMSTERDAM - Compact disc interactive, het interactieve systeem dat in de komende jaren een van de grote winstmakers van Philips moet worden, is in Nederland aan een opmars bezig. De consument begint er gericht naar te vragen en besluit vooral na een demonstratie al gauw tot kopen, aldus winkeliers. Zij voorzien een doorbraak voor CDi.

Philips wil geen recente verkoopcijfers geven en beperkt zich tot eerder verstrekte getallen: in 1992 werden 100 000 apparaten verkocht, vorig jaar 200 000 en dit jaar moeten het werelwijd 700 000 stuks worden. Een kleine rondgang langs winkels en elektronica-dealers leert dat de Nederlandse consument het systeem eind vorig jaar plotseling is gaan ontdekken, ruim een jaar nadat Philips zijn eerste spelers in Nederland op de markt bracht. De oorzaak daarvoor schuilt vooral in een oer-Hollandse eigenschap: zuinigheid. In oktober werden de spelers in prijs verlaagd van 1399 tot 999 gulden.

Op dat moment is de verkoop gaan lopen, zo meldt bijvoorbeeld de elektronicawinkel Bakker-Dijk in Alkmaar, de stad die als koopcentrum voor Midden-Noord-Holland fungeert. Het is echter niet alleen de prijs die nu klanten lokt. In de winkel staat een CDi-speler voor demonstraties met daarnaast een rek vol plaatjes. “Het zien van een vol rek met software doet veel. De mensen hebben er vertrouwen in dat het apparaat een blijvertje is.” Inmiddels ziet Bakker-Dijk ook de verkoop van die losse CDi-plaatjes groeien. De verkoper is er van overtuigd dat CDi het gaat redden op de markt. Veel minder vertrouwen heeft hij in de (eveneens nieuwe) digitale geluidssystemen DCC (Philips) en Minidisc van Sony. DCC verkoopt bij hem nauwelijks. Schrale troost voor Philips: Minidisc loopt nog slechter. Bij een tiental andere winkels is de indruk al niet anders. Een verkoper verwacht dat zijn omzet spoedig sterk kan toenemen omdat Philips volgens hem binnenkort de prijs van de goedkoopste speler tot onder de 700 gulden zal brengen.

Een woordvoerster van Philips houdt zich op de vlakte. Naarmate er meer apparaten worden geproduceerd, kan de prijs zeker omlaag, en ook technische vernieuwingen zullen de spelers goedkoper maken. Maar 600 tot 700 gulden? In ieder geval niet binnen een paar weken, is het duidelijkste antwoord dat zij durft te geven.

Pionier

Philips is er veel aan gelegen de huidige belangstelling voor CDi maximaal uit te buiten. Het concern was met zijn apparaat een pionier op het gebied van interactieve systemen, maar krijgt inmiddels met steeds meer concurrenten te maken. Nog heeft men een voorsprong van een tot anderhalf jaar, maar in absolute aantallen gemeten stelt die voorsprong in feite weinig voor. Pas als er jaarlijks miljoenen spelers en een veelvoud aan plaatjes over de toonbank gaan, mag van een veilige basis worden gesproken.

De belangrijkste rivaal op de interactieve consumentenmarkt lijkt 3DO, een Amerikaans bedrijf dat een snellere versie van in principe eenzelfde speler heeft ontwikkeld. De Japanse concurrentie van Philips, met name Matsushita, zegt 3DO-spelers te gaan verkopen, al sluit men ook niet uit met CDi-systemen op de markt te komen. In reactie op 3DO ontwikkelt Philips nu overigens koortsachtig een insteekmodule die de CDi-speler sneller zal maken. Bovendien zou de speler dan goed aansluiten bij systemen die het bedrijf in de VS gaat leveren aan de telefoonmaatschappij Bell Atlantic, waarmee abonnees thuis via de telefoonlijn films kunnen kijken in plaats van in de videotheek een band te moeten halen.

Een andere dreiging komt uit de hoek van spelletjesgiganten als Sega en Nintendo. CDi levert veel mooiere plaatjes en dus veel aantrekkelijkere spelletjes. Volgens vakbladen worden in Engeland de laatste tijd meer CDi-spelers dan Sega-computers verkocht. Om hun positie te beschermen werken Sega en Nintendo nu aan veel krachtigere spelletjes-apparaten, daarbij gesteund door de computerindustrie, die ook graag een deel van de miljardenmarkt wil veroveren.

CDi is voor Philips niet slechts een kastje van duizend gulden waarmee thuis spelletjes kunnen worden gespeeld of interactief encyclopedien kunnen worden geraadpleegd. De mogelijkheden van het systeem zijn talrijk. Vorig najaar kreeg het systeem bijvoorbeeld een sterke nieuwe verkoopimpuls: met behulp van een insteekmodule kunnen nu films op CDi worden afgespeeld. Films komen dank zij CDi bijna met bioscoopkwaliteit de huiskamer binnen.

Grote vraag

De videomodule had vorig jaar november in Nederland leverbaar moeten worden, maar door een onverwacht grote vraag in de VS en Engeland, waar de film-toevoeging een maand eerder werd geintroduceerd, kwam Philips in leveringsproblemen. Deze maand komt Nederland alsnog aan bod.

Meer nog dan de spelers zijn voor Philips de CDi-plaatjes grote potentiele winstmakers. Het concern ontwikkelt veel titels zelf of samen met derden, terwijl geheel zelfstandige producenten zich ook in toenemende mate aan het nieuwe medium wagen. Inmiddels zijn de makers met enkele schijfjes al uit de kosten en de eerste kassuccessen tekenen zich af. Vooral CDi's over golf, tennis, Sesamstraat en spelletjes vinden aftrek en de Nederlandse produktie CD Shoot doet het naar verluidt wereldwijd erg goed bij kleiduivenschieters.

Winst zal Philips met CDi voorlopig vermoedelijk niet maken. De afgelopen jaren is voor honderden miljoenen in de ontwikkeling en de promotie van het systeem gestoken. Als de winkeliers de stemming onder hun klanten goed aanvoelen, wordt nu echter de basis gelegd om dat geld in een veelvoud terug te verdienen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden