Vaker zittenblijven helpt kinderen met leerprobleem

Amsterdam wil dat scholen regels aanpassen om doubleren makkelijker te maken

Zittenblijven kan voor middelbare scholieren soms een goede manier zijn om geen 'thuiszitter' te worden. In Amsterdam willen D66 en SP dat scholen hun regels voor doubleren aanpassen om kinderen met leer- en gedragsproblemen op school te houden. Ongeveer 2300 kinderen gaan in Amsterdam niet naar school, schatten de coalitiepartijen in het college. Het gaat om kinderen met een speciale leer- of zorgbehoefte. Dat aantal moet omlaag.

Niet alle kinderen zullen naar regulier onderwijs kunnen. Maar het zou schelen als leerlingen die dat wel kunnen, vaker mogen blijven zitten. De coalitiegenoten dienen hiervoor deze week gezamenlijk een initiatiefvoorstel in bij de gemeenteraad.

"Nu mogen leerlingen op veel scholen slechts één keer in dezelfde klas of twee keer in verschillende klassen blijven zitten", zegt Jan Paternotte, fractievoorzitter van D66. "Voor een kind met een andere cognitieve ontwikkeling kan doubleren een belangrijke kans zijn om alsnog de schoolloopbaan succesvol te vervolgen, ook al is dat een tweede of derde keer."

Vooral gymnasia zijn geneigd om leerlingen weg te sturen als ze voor de tweede keer blijven zitten, constateert Paternotte. "In de ranglijstjes van scholen scoor je slecht als de doorstroom op een school niet snel genoeg is. Daar zijn scholen bevreesd voor."

Toch denken D66 en SP dat scholen hun reglementen over doubleren best willen aanpassen om kinderen met problemen als autisme een helpende hand te bieden. "Het hoeft voor hen ook niet negatief uit te pakken als alle scholen hetzelfde beleid voeren. En het gaat alleen om kinderen met leer- en gedragsproblemen. Als een kind zonder problemen twee of drie keer blijft zitten, klopt er iets niet."

Onderwijsonderzoeker Hans Luyten van de Universiteit Twente is kritisch over doubleren. Hij is er niet van overtuigd dat kinderen in zo'n jaar veel bij leren. "Als je het echt doet om deze specifieke groep leerlingen binnen boord te houden, kan ik me er iets bij voorstellen. Maar het blijft een noodoplossing. Liever had je ze eerder al goed begeleid, zodat doubleren niet nodig is."

SP en D66 vinden dat het vorig jaar ingevoerde passend onderwijs nog geen sluitend vangnet biedt voor kinderen met leerproblemen. Scholen zijn er verantwoordelijk voor dat voor ieder kind een plek gevonden wordt, maar te vaak vallen kinderen toch buiten de boot en komen ze thuis te zitten.

Schoolleiders erkennen dit: scholen schrijven probleemkinderen niet in of begeleiden hen onvoldoende naar een passende school, zo bleek vorige week uit een enquête van de Algemene Vereniging van Schoolleiders. Om deze maas te dichten, willen Paternotte en zijn SP-collega Erik Flentge in Amsterdam 'levenscoaches' aannemen om vanuit de gemeente ieder kind naar een plek begeleiden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden