Vakbonden: nieuwe acties als werkgevers niet ingaan op eisen chauffeurs

Stakende buschauffeurs op het lege busstation Jaarbeurszijde in Utrecht. Beeld ANP

Vakbond CNV bereidt al vervolgacties voor, voor het geval werkgevers van de vandaag stakende buschauffeurs hun personeel niet tegemoetkomen. 

"In het hele land ligt het streekbusvervoer plat", zegt een woordvoerster van vakbond FNV. "Het aantal deelnemers dat meedoet aan de staking is ruim voldoende om de bussen niet uit te laten rijden." Alleen in Haarlem, Uithoorn en Zeeland zijn volgens haar bussen vertrokken, maar die zijn kort daarna weer teruggeroepen. Ook rijden er minder regionale treinen. 

De chauffeurs voeren actie voor onder meer vermindering van de werkdruk. Ze verzamelen zich op hun eigen werkplek, waar zij zich inschrijven als staker. Dat gebeurt op zo'n 120 plaatsen in het land. De acties ontregelen onder meer de diensten van Arriva, Connexxion, Qbuzz, Keolis en EBS. De staking begon om 04.00 uur en duurt tot 23.00 uur.

Vervolgacties

"De actiebereidheid is enorm", aldus CNV-onderhandelaar Sanne van der Meulen. "Dit gaat echt ergens over: de mensen willen dat er naar hen wordt geluisterd. Ze willen concrete afspraken over de werkdruk en sociale roosters." 

Het blijft volgens haar niet bij de stakingen van vandaag. "Als de werkgevers denken dat het hiermee klaar is, hebben ze het mis. We bereiden al vervolgacties voor. Vanaf 16 januari zullen die de vorm krijgen van regionale estafetteacties. Maar we hopen dat de werkgevers zich op tijd realiseren dat het ernst is."

De FNV beaamt dit. "We hopen dat we met deze staking een duidelijk signaal hebben gegeven aan de werkgevers om concrete afspraken te maken. We geven ze hiervoor tot 15 januari de tijd om inhoudelijk op onze eisen in te gaan, anders volgen regionale acties."

Niet veel klachten

Bij reizigersorganisatie Rover zijn vanochtend niet heel veel klachten binnengekomen over de staking. "Echt heel veel klachten hebben we nog niet gekregen. Wat wel belangrijk is, is dat mensen goede informatie krijgen. Vooral bij Connexxion klopt de reisinformatie hier en daar niet. Ook Keolis verstrekt weinig informatie, waardoor reizigers in bijvoorbeeld Amersfoort tevergeefs bij een halte staan te wachten."

Lees ook: Geen plaspauze als buschauffeur? Als je moet, dan moet je..

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden