Vakantiegangers weten luchthaven Eindhoven te vinden

vliegen | Goedkope vluch-ten, een aantrekkende economie en meer prijs-vechters. Genoeg redenen om het vliegtuig te pakken.

Alle CO2-uitstoot ten spijt blijven mensen voor vakantie en werk het vliegtuig pakken. Al zes jaar lang groeit elk kwartaal het aantal passagiers naar en van Schiphol en de vier regionale luchthavens, vergeleken met hetzelfde kwartaal van een jaar ervoor. Het derde kwartaal van 2016 bedroeg deze groei 7,6 procent, meldt meldt het CBS in de kwartaalmonitor luchtvaart. De zomer is traditioneel de drukste periode op de luchthavens. Dat was vooral te merken op Schiphol en Eindhoven, die allebei een recordaantal passagiers verwerkten.

In de maanden juli, augustus en september maakten ruim 1,5 miljoen passagiers gebruik van luchthaven Eindhoven, die na Schiphol de tweede plek inneemt. Meer vluchten naar Spanje en naar nieuwe bestemmingen in Duitsland en Tsjechië zorgden hier voor de toename van passagiers.

Hoewel Eindhoven snel groeit, vindt het leeuwendeel van de passagiers nog altijd zijn weg via Schiphol, zo'n 90 procent. Alle overige regionale luchthavens, Groningen Eelde, Maastricht Aachen en Rotterdam The Hague kregen in het derde kwartaal van 2016 minder passagiers te verwerken.

Het vrachtverkeer gaat bijna helemaal via Schiphol. Afgelopen kwartaal is bijna 416.000 ton vracht vervoerd. Daarvan is iets meer dan de helft in Nederland gelost en het resterende deel overgeladen op vliegtuigen naar een andere bestemming.

Maastricht Aachen

Een klein deel van het vrachtvervoer loopt nog via luchthaven Maastricht Aachen. Afgelopen jaar daalde dat aandeel fors door het vertrek van een luchtvaartmaatschappij uit het toch al korte rijtje dat de Limburgse luchthaven aandoet. De doorstart van de luchthaven begin dit jaar met een nieuwe exploitant, de Amsterdamse vrachtmakelaar Trade Centre Global Investment (TCGI), werpt nog geen vruchten af.

Ook de regionale luchthaven in het hoge noorden van ons land heeft het moeilijk. Daar daalde het aantal passagiers in de belangrijke zomermaanden met ruim 20 procent. Luchthavendirecteur Marco van de Kreeke van Groningen Eelde schrijft de daling volledig toe aan het wegvallen van vluchten naar Turkije deze zomer. 'Door de staatsgreep in juli gingen veel vluchten naar Antalya en Bodrum niet door.'

Andere richting

De afhankelijkheid van vakantievluchten zal verdwijnen als de luchthaven een andere richting in slaat. Daar ziet het naar uit nu een meerderheid van de aandeelhouders heeft besloten dat Groningen Eelde de toegangspoort tot het Noord-Nederland moet worden. Daar is volgens Van de Kreeke 46 miljoen euro en een splitsing voor nodig, waarbij de overheid in bezit blijft van de infrastructuur, en verantwoordelijk voor brandweer en veiligheid, en een commercieel bedrijf de exploitatie van de luchthaven overneemt.

Idee is dat maatschappijen van Groningen Eelde gaan vliegen naar en van internationale hubs. Kopenhagen, met doorvliegmogelijkheden naar en vanaf de VS, is al binnen en er lopen gesprekken met München, dat mogelijkheden in Azië zou bieden. Komend half jaar wordt onderzocht welke potjes aangeboord kunnen worden om dit plan te financieren en wie wat op tafel moet leggen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden