Vakantie begint straks in Flevoland

Schiphol mag Lelystad Airport uitbouwen, maar moet zelf de vliegtuigmaatschappijen zien te verleiden

VAN ONZE REDACTIE POLITIEK

vandaag Groei Lelystad Airport

Een vakantie naar Kreta of de Malediven begint over een paar jaar niet meer op Schiphol, maar op Lelystad Airport. Dat hoopt althans de directie van Schiphol, die gisteren groen licht kreeg van het kabinet om de luchthaven van Lelystad vanaf 2018 zo ver uit te bouwen dat een groot deel van de vluchten naar vakantiebestemmingen daar kunnen vertrekken.

Als alle plannen doorgaan mag er over dertig jaar 45.000 keer per jaar een vliegtuig landen of opstijgen vanaf de luchthaven bij Lelystad. Dat komt neer op gemiddeld meer dan 120 per dag. Exploitant Schiphol zal daar in stapjes naartoe werken. In 2028 zal het op zo'n 16.000 vliegbewegingen zitten, in 2033 op 25.000. In Dronten en Biddinghuizen zal de overlast toenemen.

Dat veel van de chartermaatschappijen eerder al lieten weten niet van plan zijn om te verhuizen, is volgens premier Rutte niet het probleem van het kabinet. Het is aan Schiphol Group om de luchthaven bij Lelystad te exploiteren. Zij moet de vliegtuigmaatschappijen verleiden om naar Lelystad te gaan en de kritiek te pareren van de reisbranche: die meent dat reizigers liever naar Schiphol blijven gaan.

Staatssecretaris Mansveld van infrastructuur en milieu gaat wel over de vraag of de uitbreidingsplannen aan randvoorwaarden voldoen die het kabinet stelt. Zij verdedigt over anderhalve week de plannen in de Tweede Kamer. Die zal willen weten of de geluidsoverlast beperkt blijft, het milieu niet te veel onder een uitbreiding leidt en of de infrastructuur op orde is. Minister Schultz van verkeer liet eerder al weten dat de A6 bij Lelystad wordt verbreed.

Een dag voor het Kamerdebat komt iedereen die iets te maken heeft met uitbreiding van de luchthaven in de Kamer langs om vragen te beantwoorden. Afgevaardigden van de bewoners, van Schiphol, van de chartermaatschappijen, wetenschappers en provincies zullen de Kamerleden voorbereiden op het debat.

Ook oud-milieuminister Hans Alders zal dan langskomen om zijn bevindingen te schetsen. Het was Alders die de afgelopen tijd met milieuorganisaties, omwonenden, bedrijven en overheden onderzocht wat de gevolgen van verschillende scenario's van uitbreiding bij Lelystad zouden zijn.

Hij meent een variant te hebben gevonden waarbij de geluidsoverlast zo min mogelijk mensen treft en waarbij natuurgebieden zoveel mogelijk worden ontzien. Zo komen er geen vluchten over de Oostvaardersplassen.

Dit soort processen ligt altijd heel gevoelig, zo leert de historie van uitbreidingen rond Schiphol. Ook daar heeft Alders met zijn 'tafel' veel overlegd met bewoners, bedrijven en andere betrokkenen. Tot op de dag van vandaag is daar onenigheid over de geluidsnormen, hoe die worden bepaald en de hoeveelheid overlast die aanvaardbaar is.

undefined

Meer slaap

Een groter vliegveld in Lelystad, zal de willekeurige Nederlander, die wel eens een low-cost vliegtuigmaatschappij gebruikt, er wat aan hebben?

Jazeker, zegt Jack Schoone. Als bestuurslid van de Bedrijfskring Lelystad heeft hij zich veel beziggehouden met het vliegveld.

Volgens hem kunnen vooral reizigers uit het noorden en het oosten van het land ervan profiteren. "Zij kunnen waarschijnlijk langer slapen. Veel goedkope maatschappijen vliegen op ongunstige uren vanaf Schiphol, bijvoorbeeld om drie uur 's nachts."

Daarvan kan op Lelystad volgens hem geen sprake zijn omdat er tussen 23.00 en 06.00 uur niet gevlogen mag worden. Of overdag op Lelystad vliegen voor Ryanair ook echt goedkoper is dan 's nachts op Schiphol, weet hij niet.

Omdat het vliegveld kleiner is, hoeven passagier ook geen lange pier over te lopen. Dat scheelt volgens Schoone zomaar een klein half uur.

Verder zullen de parkeertarieven in Lelystad lager zijn, zegt hij. "En wat denk je ervan als je in Groningen woont, en een treinkaartje moet kopen? Dan is Lelystad goedkoper. En sinds de Hanzelijn rijdt (nieuwe verbinding tussen Zwolle en Lelystad red.) is het ook veel gemakkelijker te bereiken."

undefined

Positieve reacties

Uit Lelystad komen overwegend positieve reacties op het besluit om het vliegveld uit te breiden. Wethouder Jop Fackeldey (PvdA, economische zaken) spreekt over een 'belangrijke impuls' voor de stad. Hij durfde gisteren de champagne alleen nog niet open te trekken. "Het is pas zeker als de eerste asfaltmachines rijden. Het moet eerst nog door de Tweede Kamer. De Raad van State moet zich er ook nog over buigen." Voor het imago van de stad 'zal dit alleen maar helpen', zegt de wethouder. De pakweg vier miljoen passagiers die het vliegveld jaarlijks zullen bezoeken, zullen zien hoeveel ruimte, groen en water de stad te bieden heeft.

Joris van Casteren betwijfelt dat. Hij publiceerde in 2008 een boek over zijn jeugd in het 'oersaaie Lelystad'. "Het is er nu al mooier. Er zijn duurdere huizen gekomen, met grote tuinen aan het water. Mensen zijn daarop afgekomen. Op billboards plaatste de stad een arend met de tekst 'onze huismus'. De mensen die daarvoor kwamen, krijgen te maken met een vliegveld."

Toch is de Natuur- en Milieufederatie Flevoland niet ontevreden. Directeur Vera Dam zegt blij te zijn dat gekozen lijkt te worden voor een variant waarbij er niet over de Oostvaardersplassen gevlogen wordt. Voor de mensen in Biddinghuizen en Dronten is dat minder goed nieuws, geeft ze toe. "Die krijgen de vliegtuigen over hun dak."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden