Vadou Game speelt de zaal plat, het lijkt wel hekserij

WERELDMuZIEK

Voodoo to go-festival Met onder anderen: Djogbé en Vadou Game ****

Niets geen eng gedoe met poppen. Het eerste voodoo-festival in Europa maakt eerst maar eens duidelijk wat voodoo niet is. In plaats van de boosaardige hekserij die in films vaak te zien valt, is voodoo een natuurgeloof. Vanuit Afrika is dat over de wereld verspreid geraakt.

De slechte naam van deze religie hangt wellicht samen met een wezenlijk aspect ervan: de trance. Ego en bewustzijn moeten worden losgelaten om in contact te komen met de geesten. En mensen die zichzelf verliezen, leveren dikwijls een griezelig beeld op.

Tijdens het driedaagse festival kreeg op voodoo geënte muziek een vooraanstaande plaats. Op de openingsavond lag de nadruk op Afrika met Djogbé uit Benin en het rond de Togolese zanger Peter Solo opgetrokken Vadou Game.

De muziek van Djogbé is simpel, maar het blijft toch moeilijk verklaarbaar hoe van eenvoudige groepszang en dwingende maar minimalistische ritmische begeleiding zoveel kracht kan uitgaan. Natuurlijk hielpen de kleurrijke kostuums en de wervelende dans, maar de geestdrift en energie van het gezelschap waren zo nadrukkelijk voelbaar dat het geheel veel en veel meer werd dan de som der delen.

Vadou Game liet vergelijkbare wortels horen, maar is in essentie een groep die afwisselend funk, Afrobeat en -jazz speelt. De muziek draait om het spanningsveld tussen opruiende ritmes en maar mondjesmaat gevarieerde melodieën. Muziek die constant in beweging is (en brengt), maar vaak ook lijkt stil te staan. Wanneer de twee blazers hun trombone en altsaxofoon wegleggen en percussie-instrumenten ter hand nemen, dreigt het zelfs saai te worden.

Maar Vadou Game is geen gewone band. De groep excelleert in lang volgehouden grooves met exact de juiste drive en net genoeg afwisseling. Daar komt de trance om de hoek, want de muziek hypnotiseert. Toen de leden van Djogbé op zeker moment op het podium kwamen dansen, kreeg het publiek in het Utrechtse Rasa het laatste zetje. De zaal werd uitzinnig. Dat de bezoekers met zulke eenvoudige middelen volledig plat werden gespeeld, deed aan hekserij denken. Alsof ergens iemand met een pop tot dolenthousiast dansen dwong.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden