Vaartvol vakwerk van vrouwen

In het debuut van regisseuse Antoinette Beumer is het Carice in de gloria: Van Houten is sterk als de verwarde vrouw met de wezenloze blik en de hysterisch opgetrokken wenkbrauwen. (Trouw)

Regie: Antoinette Beumer. Met Carice van Houten, Waldemar Torenstra, Joke Tjalsma en Jaap Spijkers. In 122 bioscopen.

’De Gelukkige Huisvrouw’ is in korte tijd de tweede Nederlandse bestsellerverfilming met Carice van Houten in de hoofdrol. Ging ze in het akelig gladde speelfilmdebuut van Reinout Oerlemans, ’Komt een Vrouw bij de Dokter’, bijkans kopje onder, in het debuut van Antoinette Beumer is het Carice in de gloria.

En dat terwijl ze een vrouw speelt, Lea Meyer, die zich na de bevalling niet zo goed voelt. Na een totaal ruptuur volgt een postnatale depressie, en daarna een psychose. In een mum van tijd staat de crisisdienst in huis, en zit de villabewoonster in een kliniek, waar ze een kamertje deelt met een vleermuismeisje.

Na aanvankelijke tegenzin doet ze mee aan kringgesprekken. Er moet een spook uit het verleden worden bedwongen. Gevoelige materie. Amerikaanse actrices als Winona Ryder en Angelina Jolie zagen we het tien jaar geleden ook al eens doen in ’Girl, Interrupted’, gekke meisjes spelen in een kliniek. Dat viel niet mee.

Gelukkig voorzien het deels autobiografische romandebuut van Heleen van Royen (uit 2000) en ook het script van Marnie Blok en Karin van Holst Pellekaan in voldoende luim om de lawine aan dramatische gebeurtenissen wat te temperen. Van Houten pakt de tragikomedie zelfs met overrompelende souplesse op.

Ze is de moeder die haar kind niet aan de borst wil, en als een donderwolk in bed ligt, terwijl haar man (Waldemar Torenstra) en moeder (Joke Tjalsma) zich ontfermen over de baby, en zich uitleven in getut en gefrut. Van Houten is sterk als de verwarde vrouw met de wezenloze blik en de hysterisch opgetrokken wenkbrauwen. Als ze naar haar pasgeboren zoon kijkt, ziet ze een soort buitenaards wezen.

Later in de kliniek mag meer de comédienne los. Dan krijgen we een miniuitvoering van ’One Flew Over the Cuckoo’s Nest’ met Van Houten die à la Jack Nicholson de boel op stelten zet, en een patiënt op sleeptouw neemt.

Regisseuse Beumer – die opeens uit de schaduw treedt van haar jongere zus, de in Amerika succesvolle actrice Famke Janssen – houdt zich verder wel aan de regels van de grote publieksfilm. Problemen worden allemaal netjes en relatief snel opgelost. Lea leert huilen om haar dode vader, en gelukkig zijn met haar zoon.

Maar als er dan toch een bestsellerverfilming moet komen voor een breed publiek, dan liefst dit soort vaartvol vakwerk, met humor om te lachen. Aan het roer staat een vat vol vrouwen dat dezelfde richting op kijkt: schrijfster, regisseuse, scenaristes en actrice. Als een van de producenten treffen we Reinout Oerlemans, dat is de rol die ook hem het beste past.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden