Vaak onnodige risico's bij vervoer gevaarlijke stoffen over spoor

Een beeld van het ongeluk in Tilburg. Beeld Anp

Spoorbedrijven creëren onnodige risico's bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na onderzoek van een botsing tussen een reizigerstrein en een stilstaande goederentrein in Tilburg in maart vorig jaar. Er is te weinig aandacht voor de mogelijke risico's bij dergelijk transport, aldus de OVV.

De OVV beveelt de NS aan om oude reizigerstreinen niet meer in te zetten op trajecten waar ook gevaarlijke stoffen over worden vervoerd. Die oude treinen zijn niet zo goed beveiligd als de nieuwere.

Ook zouden goederentreinen in de achterste wagon geen gevaarlijke stoffen mogen vervoeren. De OVV vindt dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu dit moet voorschrijven.

Aanleiding voor het onderzoek was een botsing nabij Tilburg, waarbij een reizigerstrein door een rood sein reed en op de goederentrein botste. Die trein, gevuld met brandbare en explosieve materialen, was overigens op een te kort zijspoor gezet, omdat de lengte niet goed was doorgegeven. Hoewel de gevolgen beperkt bleven, kan dit type ongevallen zeer ernstige gevolgen hebben, zo waarschuwt de OVV donderdag.

NS: oude treinen blijven rijden
De NS zegt in een reactie dat het vooralsnog geen oude treinen van trajecten afhaalt waarover ook gevaarlijke stoffen worden vervoerd. "Wij willen flexibel kunnen omgaan met alles wat is toegestaan op de Nederlandse sporen. Anders wordt het wel heel beperkt wat je kunt inzetten'', stelt een NS-woordvoerster. Zij benadrukt echter dat de aanbevelingen van de onderzoeksraad 'heel serieus' worden genomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden