V&D zet in op 'gewone' vrouwen en voetbalsupporters

De top van V&D, met in het midden topman John van der Ent, tijdens de presentatie van de nieuwe plannen.Beeld anp

De Nederlandse vrouw staat centraal in de nieuwe plannen van de geplaagde winkelketen V&D. Het bedrijf moet weer een 'winkel van de stad' worden, waar de 'gewone' vrouw graag komt winkelen, zo vertelde topman John van der Ent vrijdag bij de presentatie van de nieuwe strategie. Wat gaat er precies veranderen?

Volgens Trouw-redacteur Stijn Tielemans, die bij de persconferentie van het bedrijf aanwezig was, ziet V&D in dat ze de concurrentiestrijd om de vrouw aan het verliezen zijn van andere ketens als Mango en Zara. Om dat te ondervangen moet meer worden ingezet op de vrouw tussen de 35 en 65 jaar, die goedgeprijsde kleren wil kopen. "V&D wil echt een warenhuis blijven. Niet te duur, niet te goedkoop", aldus Tielemans.

V&D wil dat doen door de collectie kleren sneller te vernieuwen, vertelde topman Van der Ent. De collectie actueel houden is volgens hem van groot belang om de concurrentiestrijd aan te gaan. Ook de huismerken worden vernieuwd. Zo krijgt het modemerk LIV grotere maten en een chiquere lijn.

Fanstores voor voetbalclubs
"Een andere duidelijke ontwikkeling in de strategie is dat V&D zich sterk gaat focussen op een regiofunctie ", aldus Tielemans. De winkelketen wil gaan inspelen op gebeurtenissen die in de regio grote impact hebben, bijvoorbeeld de bekerwinst van FC Groningen vorige week. "In de V&D in Groningen moet dan een fanshop komen met Groningen-spulletjes voor de echte fans. Of bij het eind van de Ramadan moet in de winkels in grote steden lekker eten liggen voor het Suikerfeest."

Om dat te faciliteren krijgen lokale managers meer kans om zelf in te kopen. Nu koopt V&D de collectie grotendeels nog centraal in. Deze verandering moet leiden tot meer 'lokaal ondernemerschap', aldus Van der Ent bij de presentatie.

John van der Ent bij een van zijn vestigingen.Beeld anp

La Place
Vanaf juni gaat restaurant La Place een hoofdrol spelen in de marketing van V&D. Het succesvolle eigen merk van V&D wordt neergezet als uithangbord. Zo krijgt het restaurant borden, pannen en bestek met een La Place-logo en zijn de 'geuren en smaken van La Place in badschuim verkrijgbaar'.

Een restaurant met een eigen geurtje? Volgens Tielemans is nog niet duidelijk hoe dat precies eruit gaat zien. "Maar ik kan me zo voorstellen dat het dan gaat om douchegel met een sinaasappelgeur."

Fashionbloggers
Op digitaal gebied wil V&D een slag slaan door klanten in de winkel de mogelijkheid te geven op tablets door het assortiment te scrollen. De winkelketen wil online samenwerken met fashionbloggers. "Dat kun je gaan terugzien bij de spullen voor scholieren", aldus Tielemans. "Dus hippe sneakers bij de coole rugtassen."

Winstgevend
Met al deze vernieuwingen hoopt V&D over twee jaar weer winstgevend te zijn. De nieuwe plannen worden de komende maanden eerst getest in twee winkels in Amstelveen en Almere. Ook online wordt hiermee geëxperimenteerd.

Of deze maatregelen V&D gaan redden, is nog afwachten. Naast de mooie verhalen kampt de winkelketen nog steeds met grote financiële problemen. Vorig jaar werd een verlies van 55 miljoen euro geleden. Bovendien spreekt de rechter zich eind van de maand uit over de salarissen van de medewerkers van V&D. Daarop moet tien miljoen worden bezuinigd, zegt V&D. "Die eis blijft keihard", aldus Tielemans. "Als daar geen duidelijkheid over komt, vallen er ontslagen. Zo is de realiteit."

Om het hoofd boven water te houden moest het warenhuis de afgelopen maanden met eigenaren van de winkelpanden afspraken maken over het verlagen van de huren. In de meeste gevallen is dat gelukt, maar er lopen nog procedures tegen de huurverlaging. In Sittard, Heerlen en Den Bosch betaalt V&D nog wel het volle pond. De verhuurders van die panden waren het niet eens met de 'opgedrongen' huurverlaging en eisten dat de volledige huur moest worden opgehoest. Zij kregen van de rechtbank gelijk.

V&D wil ook digitaal een slag slaan.Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden