V & D is zijn vaste ankers kwijt

AMSTERDAM - Het kwakkelende Vroom & Dreesmann moet kleine vestigingen sluiten en in grote warenhuizen voor een beperkt aantal productgroepen kiezen, zegt winkelspecialist H. Loykens. Retailkenner L. Sloot denkt dat te snel aan de winkelformule wordt getwijfeld en zoekt de oorzaak van de malaise in te hoge kosten.

Allesbehalve verrassend vindt Loykens, directeur van adviesbureau Retail Management Center in Gouda, de aangekondigde sluiting van 12 kleinere V & D-filialen. ,,Nederland bestaat uit een heleboel kleine marktgebieden van zo'n 40000 inwoners. Daar heb je nu overal de Blokkers, Zeemannen en Kruidvatten. Die specialisten kunnen een veel groter assortiment leveren dan V & D ooit in een kleiner filiaal bijeen kan brengen. Hier is gewoon geen plek voor kleine warenhuizen.''

Loykens ziet nog wel een toekomst voor grote warenhuizen. ,,Maar dan moet je die heel anders aanpakken. Er moet een reden zijn om naar V & D te gaan. Hema heeft van die ankers: de rookworst, gebak, ondergoed, maar V & D is ze kwijtgeraakt. Vroeger ging je erheen voor huishoudelijke artikelen, voor speelgoed, en jarenlang was V & D de grootste cd-verkoper van Nederland. Maar Kruidvat heeft zich in vijf jaar weten op te werken tot grootste verkoper van klassieke cd's. Dat had V & D ook moeten kunnen, maar ze leggen het af tegen Blokker en de anderen.''

De oplossing schuilt volgens de retaildeskundige in thema-afdelingen. ,,Zet bijvoorbeeld alles voor het thema reizen bij elkaar op één verdieping, zodat de klant voor zijn reiskleding, een rugzak, reisverzekering en dergelijke niet meer van de ene verdieping naar de andere hoeft. Dan wordt V & D weer een specialist op een manier die negen afzonderlijke winkels nooit kunnen kopiëren. Op die manier kun je een warenhuis neerzetten.''

Verkoop van V & D en de Bijenkorf aan een buitenlandse keten is dan volgens Loykens dus niet nodig. ,,Ik ken ook geen internationale warenhuisketens. Je ziet dat wel in de voedingssector, maar niet bij ketens als V & D. Misschien is er wel een buitenlander te vinden die V & D wil hebben, maar dan ongetwijfeld mede vanwege de mooie locaties van de winkels in binnensteden.''

Volgens retailkenner Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit in Rotterdam zijn er internationaal zeker kopers voor warenhuizen als Vroom & Dreesmann en de Bijenkorf. ,,Maar je kunt niet zomaar een formule van een warenhuis overplanten van het ene land naar het andere. Als er een koper is voor V & D kun je hooguit een beetje schaven aan de formule en enigszins samenwerken bij de inkoop of de marketing. Concepten zijn sterk gebonden aan een land of een cultuur.''

Sloot bestrijdt dat een warenhuis in het middensegment uit de tijd is. ,,Nee, zeker niet. Alleen denk ik dat men te snel de oorzaak zoekt bij de positionering als er problemen zijn. Men denkt dat het concept niet meer goed is. Ik denk dat de kosten vaker de oorzaak zijn. De Hema zat een paar jaar geleden ook in de problemen. Door lean and mean te worden en dicht op de consument te gaan zitten is het bedrijf toch succesvol geworden.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden