V&D door miljoeneninvestering voorlopig gered

Sun Capital steekt 47 miljoen euro in het bedrijf. Directie krimpt van elf naar vier mensen. Vierhonderd banen weg.

Het zag er slecht uit voor V&D begin dit jaar. De Amerikaanse eigenaar Sun Capital weigerde nog langer geld te steken in het warenhuis als de medewerkers, huisbazen, leveranciers en banken niet bereid waren tot een financieel offer.

Er volgde een heftig half jaar. Er waren rechtszaken met de eigenaren van de gebouwen, rechtszaken met de vakbonden en er kwam een nieuwe topman: John van der Ent. Tot tevredenheid van de investeerder. Sun Capital besloot deze week om 47 miljoen euro in het bedrijf te investeren.

Dit komt boven op de kapitaalinjectie van 60 miljoen in februari dit jaar. Het warenhuis V&D hoeft zich nu vier jaar lang geen zorgen te maken over de financiën.

V&D stond onder verscherpt toezicht van wel drie banken: ABN Amro, ING en Rabobank. Dat kostte de topman veel tijd. Over alle beslissingen moest telkens met drie banken worden gesproken. "Dat beperkte onze bewegingsruimte", zei Van der Ent gisteren in het Financieele Dagblad. Met de investering van Sun Capital koopt de eigenaar het consortium van banken uit.

Gisteren maakte V&D ook bekend de directie van het bedrijf in te krimpen van elf naar vier personen. Zo komt een aparte directeur voor restaurantketen La Place te vervallen. De maatregel is onderdeel van de reorganisatie die het bedrijf momenteel doorvoert.

Vorige week bereikte V&D overeenstemming met de vakbonden over een omstreden loonmaatregel. Na wekenlange onderhandelingen is een loonoffer van het personeel van de baan.

In plaats daarvan komt er een reorganisatie die vierhonderd banen kost. Dat is volgens V&D nodig omdat de loonkosten structureel lager moeten. Eerder dit jaar bereikte het warenhuis al een voorlopig akkoord met een meerderheid van de verhuurders van zijn winkelpanden over een verlaging van de huur.

V&D-topman Van der Ent kan zich nu weer verder concentreren op de nieuwe strategie van het warenhuis. De eerste veranderingen moeten vanaf september in de keten van 62 winkels zichtbaar zijn. De echt grote veranderingen vinden plaats in januari. "De meeste van onze één miljoen loyale klanten zijn weer terug in onze winkels", zegt Van der Ent tevreden. Als de omzet met een procent of twee stijgt, zal V&D weer break-even draaien, schat de topman in.

De keten gaat investeren in producten die alleen bij V&D te koop zijn. Zo krijgt de succesvolle restaurantketen LaPlace een eigen collectie in de winkel, van kookgerei en servies tot gezichtscrèmes en drankjes met verse fruit- en groentenextracten. Er komt meer van het eigen merk Liv, naast kleding ook tassen en koffers. En door de mode beter te volgen, wil Van der Ent vrouwen zo ver krijgen dat ze bij V&D niet alleen kleren kopen voor hun man en kinderen, maar ook voor zichzelf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden