Weblog

Uw visie

CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk. Beeld
CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk.

Dit is deze week mijn laatste Trouw- blog. Ik moet dat vroeg in de ochtend doen, want ik ben vandaag de hele dag onderweg. Vaak kan ik dat met de trein doen, maar vandaag moet ik zelf achter het stuur kruipen, omdat ik naar plaatsen toe moet die niet per trein zijn te bereiken, in ieder geval niet de in reistijd die mij is gegeven. Dus zit ik vanochtend om zes achter mijn laptop om deze blog te schrijven.

Jan Jacob van Dijk en Tweede Kamerlid CDA

En of het nu komt daar het vroege tijdstip of door de ervaringen van de afgelopen maanden, maar ik ben niet vrolijk gestemd. Ik heb de afgelopen weken en maanden veel werkbezoeken afgelegd, inleidingen verzorgd en veel mensen gesproken. Vaak gaat het dan over de crisis. Hebben jullie er last van of valt het nog mee? Opvallend is dat weinig mensen beginnen over de verhoging van 65 naar 67 en als er al mensen zijn die er over beginnen, dan zijn het nooit de mensen die er zelf gevolgen van zullen ondervinden, want zij hebben hun VUT en pensioen al gehaald.

Vaak gaat het over de heroverwegingsoperatie. U weet wel, die twintig werkgroepen die de opdracht hebben gekregen om na te denken over de toekomstige inrichting van de Nederlandse verzorgingsstaat. Want eigenlijk is dat de kern van de opdracht. Zij moeten onderzoeken op welke manier we nog steeds een goede en rechtvaardige samenleving kunnen inrichten als de omvang van de overheid met zo'n 20 procent is gekrompen. Wat zou je dan moeten doen?

Het zijn ambtelijke werkgroepen, die gedachten en suggesties moeten aanreiken, waarna de politiek knopen moeten gaan doorhakken. Dat wordt een lastige discussie. Maar die wordt nog lastiger als de samenleving apathisch toekijkt. Niet in beweging komt en niet nadenkt over de vraag of dingen soms ook anders kunnen. Laat ik bij mijn eigen onderwerp blijven, het onderwijs. Doen we daar alles op de beste manier? De manier van onderwijs geven is niet fundamenteel veranderd in vergelijking met onderwijs geven in 1909. Hebben we in 100 jaar geen nieuwe inzichten opgedaan die ons kunnen helpen om effectiever te zijn?

En waarom moeten kinderen tussen 4 en 12 al sinds mensenheugenis ’s morgens om half negen op school zijn tot ’s middags 3 uur? In een tijd dat de arbeidsparticipatie van de vrouw, zeker in de leeftijdsgroep tot aan 45 jaar, ongeveer 80 procent is. Moeten we dan nog dat strakke onderscheid tussen school en kinderopvang laten voortbestaan of moeten we daar ook eens creatief over nadenken?

Dit zijn maar enkele voorbeelden van mogelijkheden tot anders inrichten. En daar is nu de gelegenheid voor. En om dat goed te doen hebben we de samenleving en iedere individuele burger nodig. Ik zou graag zien dat er mensen en organisaties opstaan en met creatieve ideeën komen. Met visie en maatregelen die ons kunnen helpen, zeker mij als politicus om straks antwoorden te kunnen geven. Daarom: zend uw gedachten naar: j.vandijk@tweedekamer.nl. Want het gaat vooral om uw samenleving en daarom ook om uw visie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden