Uw eerste baantje? Frikadellen maken

Nieuwe bond FNV Jong presenteert zich met vakantiewerkcampagne

De aftrap van de vakantiewerkcampagne trok gisteren weinig vakantiewerkers. Niet vreemd, het weer was gisteren net iets te guur voor een dagje strand. Het grote terras is verlaten, net als de uitgestrekte parkeerplaatsen bij Hoek van Holland. Toch lanceert voorzitter Dennis Wiersma van FNV Jong in de strandtent vol enthousiasme de vakantiewerkcampagne, het eerste wapenfeit van de kersverse jongerenbond.

Het eerste vakantiebaantje van Mariëtte Hamer was op de bloedtransfusiedienst: het PvdA-Kamerlid bezorgde flesjes plasma en bloed. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt sjouwde paardenbouten rond in een frikadellenfabriek, en JOVD-voorzitter Bram Dirkx stak in Limburg prei voor 2,40 per uur.

Vakantiebaantjes hadden de aanwezige politici allemaal, vertellen ze bij de aftrap van de campagne. "Een historisch moment", noemt een glunderende Dennis Wiersma het, voordat hij met een quiz de resultaten van het vakantiewerkonderzoek van de FNV presenteert.

Al bij de eerste vragen zuchten de deelnemers. "Wat bedoel je eigenlijk met jongeren?" vraagt VVD-Kamerlid Matthijs Huizing aan Wiersma. Voor iedereen van 13 tot 29 wil FNV Jong zich sterk maken. Als netwerk fungeerde FNV Jong al langer, voor alle jongeren binnen de vakcentrale. Sinds 23 juni - de dag waarop de FNV-bonden zich committeerden aan de oprichting van De Nieuwe Vakbeweging - is het een volwaardige bond.

"Ik ben blij voor Dennis. Hij kan nu spreken zonder telkens toestemming van Agnes Jongerius te hoeven vragen", zegt Niki van Thiel, voorzitter van D66-jongerenbeweging Jonge Democraten na de quiz. Van Thiel acht de piepjonge vakbond zeker levensvatbaar. "Jongeren kunnen zich misschien bij een beroepsspecifieke bond aansluiten, maar dit spreekt ze meer aan dan die grijze mannen van Abvakabo."

Bram Dirkx, haar collega bij VVD-jongerentak JOVD, vult aan: "Bij het pensioenoverleg hadden jongeren met totaal andere belangen aan de onderhandelingstafel gezeten." Het zal niet makkelijk zijn om snel leden te krijgen, maar daar moet FNV Jong ook niet mee bezig zijn. "Eerst maar eens vertegenwoordigen, dan komen die leden vanzelf wel", denken beiden.

Hoewel een eerste wervingsactie de bond al 2500 leden heeft opgeleverd, wil voorzitter Dennis Wiersma met ledenaantallen niet te veel bezig zijn. Anders dan de traditionele vakbonden, meent hij. "Bij ons kun je ook lid worden: voor 25 euro per jaar, daar doen wij ook echt wat voor terug. Ook voor niet-leden: we gaan gratis langs scholen voor voorlichting over solliciteren, over geldzaken. En jongeren kunnen met individuele vragen bij ons terecht."

Dat FNV Jong niet sectorspecifiek is, wil niet zeggen dat de bond geen traditionele vakbondstaken als cao-onderhandelingen kunnen vervullen. "We geven jongeren juist een stem aan die onderhandelingstafel." Ook tijdens de komende verkiezingen wil FNV Jong van zich laten horen. Zo komt er een stemwijzer voor jongeren en zal de bond zich tijdens de formatie zeker laten gelden.

Informatie over vakantiewerk blijkt hoognodig
Vorig jaar was het nog 80 procent, dit jaar is minder dan de helft van de jongeren bezig met een vakantiebaantje. Dit blijkt uit het vakantiewerkonderzoek van FNV Jong. Niet dat er geen vakantiewerk is, maar de jongerenbond denkt dat dit vooral komt doordat oudere jongeren volwaardig werk zoeken.

Het percentage in de jongste groep - 13 tot 19 jaar - ligt met 70 nog wel hoger. Het gemiddelde uurloon ligt op 7,64 euro bruto, een stijging ten opzichte van vorig jaar.

Veertig procent van de jongeren weet niet na hoeveel uur ze recht hebben op pauze. Twintig procent van de vakantiewerkers werkt zwart, hetzelfde percentage zegt wel eens onveilig werk te doen.

Uit het onderzoek blijkt dat 48 procent van de werkgevers de vakantiewerkers onvoldoende informeert over veilig werken. Zo weet de helft van de jongeren niet hoe ze rsi-klachten kunnen voorkomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden