UTZ in korte tijd belangrijke speler op mondiale koffiemarkt

amsterdam – UTZ Certified, een door de private sector gedreven keurmerk voor duurzaam verbouwde landproducten, denkt dit jaar meer dan 100 miljoen kilo koffie te verkopen. Een record in de acht jaar dat UTZ bestaat. In het eerste kwartaal van dit jaar is al 32 miljoen koffie met het keurmerk verkocht.

De verkoop van duurzaam geteelde koffie is daarmee nog lang niet aan zijn top gekomen. Het totale aanbod van koffie onder UTZ Certified is momenteel vier keer hoger dan de vraag. Brazilië kan in zijn eentje al aan de vraag van 100 miljoen kilo voldoen. De koffie die nu onder UTZ wordt geproduceerd, maar waarvoor nog geen koper is gevonden die ook het keurmerk erop plakt, wordt als conventionele koffie verkocht. Volgens een woordvoerster van UTZ slagen de boeren er vanwege de kwaliteit wel in voor die koffie een extra premie te bedingen .

De stijgende trend zet zich volgens de UTZ-organisatie – waar onder meer Ahold en Sara Lee (Douwe Egberts) mee werken – gestaag door. Vorig jaar lag de vraag naar UTZ-gecertificeerde koffie op 82 miljoen kilo. Wellicht nog belangrijker dan de absolute hoeveelheid koffie die er onder UTZ werd verkocht, is de vraag wie in de koffiesector de norm voor duurzaamheid gaat zetten. Mondiaal is UTZ-koffie nu met een marktaandeel van 4,9 procent een zeer belangrijke speler, maar de afstand met collega's/concurrenten als de Rainforest Alliance of Max Havelaar is niet beslissend groot. Het totale aanbod van koffie in de wereld is 123.713.000 zakken (van 60 kg), ruim 6 miljoen zakken zijn gevuld met UTZ-koffiebonen. Wordt gekeken naar afzonderlijke landen, dan is UTZ met een marktaandeel van 40 procent in Noorwegen en Zwitserland een dominante marktpartij geworden.

UTZ Certified, een in 2002 gestart keurmerk, is een initiatief van Soldidaridad, dat eerder ook aan de wieg van Max Havelaar stond. UTZ werkt met het grote bedrijfsleven. Zo wordt in Zwitserland met supermarktketen Migros samengewerkt en in Noorwegen met marktleider Kaffehuset Friele. Wereldwijd zijn meer dan 95.000 plantages en kleinschalige boeren UTZ gecertificeerd.

Het wezenlijke verschil tussen UTZ en Max Havelaar zit vooral in de voorwaarden. Zo is bij Max Havelaar een bodemprijs van kracht, krijgen boeren voorfinanciering en ontvangen zij een premie boven op de wereldmarktprijs.

De UTZ-producenten hebben die voordelen niet, maar zo stelt de Nijmeegse ontwikkelingseconoom Ruerd Ruben in een interview met Trouw, dat wil niet zeggen dat de UTZ-producenten slechter af zijn. De laatsten zien hun inkomen stijgen door hogere prijzen bij betere kwaliteit. Het systeem van Max Havelaar is in de ogen van Ruben dan ook toe aan vernieuwing.

Volgens commercieel directeur Juliette Caulkins van UTZ Certified wordt de noodzaak van verduurzaming van de ketens met landbouwproducten breed erkend. Dat blijkt niet alleen in de koffiesector, ook de grote afnemers van cacao, als Mars en het kleinere Verkade, gaan voor keurmerken zoals UTZ en Max Havelaar. Anders dan bij koffie is er bij cacao nog veel te weinig gecertificeerd aanbod. Verduurzaming van de keten is broodnodig. In veel landen is de cacaosector aan een stevige impuls toe. Mars, één van de hoofdrolspelers in het UTZ-programma wil in 2020 alle cacao van gecertificeerde bronnen betrekken. Tenminste 100 miljoen kilo cacaobonen moeten het UTZ-label dragen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden