Utrechtse spoorbrug bijna op haar plaats

740 wielen, die elk het gewicht van een SUV droegen, reden de staalconstructie gisteren naar zijn plek over het Amsterdam-Rijnkanaal. Beeld Maartren Hartman
740 wielen, die elk het gewicht van een SUV droegen, reden de staalconstructie gisteren naar zijn plek over het Amsterdam-Rijnkanaal.Beeld Maartren Hartman

De plaatsing van een brug tussen twee bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht hoort bij een opwaardering van hét spoorwegknooppunt van Nederland.

Het is een precisieklusje van formaat. Tussen twee bestaande bruggen in plaatst ProRail dit weekeinde een nieuwe spoorbrug. Een drie dagen durend huzarenstukje waarbij de 170 meter lange brug eerst enkele honderden meters over het vasteland moet afleggen alvorens deze over het Amsterdam Rijnkanaal geschoven kan worden.

De kolos werd gisteren letterlijk in beweging geschoten in Utrecht. Na een symbolische druk op de rode knop kwamen de watergekoelde turbodieselmotoren van de acht zelf aangestuurde modulaire platformwagens waar de burg op de rust met veel gebrom tot leven. Centimeter voor centimeter rolden de 640 wielen van het voertuig vooruit. Tientallen mannen, gestoken in gele hesjes en met bouwhelmen op het hoofd, hielden de bewegingen van het gevaarte in de gaten.

De nieuwe spoorbrug is 15 meter breed, 29 meter hoog en bestaat voornamelijk uit staal. De kolos weegt 3300 ton. Voor het transport is de brug zo 'licht' mogelijk gehouden. Eenmaal op haar plek wordt het betonnen dek fors verstevigd, komt er spoorgrind op te liggen en worden bielsen met spoorstaven daarop bevestigd. "Er komt dus nog een hoop gewicht bij", zegt Bert de Jong met een glimlach op zijn gezicht.

De Jong is projectleider bij bouwbedrijf Bam, aan wie ProRail de opdracht voor de oplevering van de brug heeft uitbesteed. Een ingewikkeld klusje noemt hij het project. "De moeilijkheidsgraad van dit project zit hem in de locatie. Wij hebben in Nederland een lange historie van bruggen bouwen. In veel gevallen kan dit via het water gedaan worden. Maar in dit speciale geval komt de nieuwe brug tussen twee bestaande bruggen in te liggen en moeten we dus via het vasteland werken."

Vernieuwingsslag

Om precies te zijn wordt de brug twintig centimeter naast de bestaande spoorbrug tussen Utrecht Centraal en de wijk Leidsche Rijn neergelegd. Twee jaar geleden begon Bam met de voorbereidingen van het project. In augustus vorig jaar startte de daadwerkelijke bouw van de stalen constructie die in zes losse delen via het Amsterdam-Rijnkanaal naar een leeg kavel bij Leidsche Rijn werd vervoerd. Daar, een paar honderd meter van de uiteindelijke bestemming, zijn de brugdelen aan elkaar gekoppeld voor de tocht naar de definitieve plek van de brug.

Dat transport begon gisterochtend. 75.000 kuub puin en zand was nodig voor de aanleg van de speciale weg waarop de brug wordt vervoerd. Als alles goed gaat, maakt de brug vandaag een bocht zodat ze haaks op het kanaal komt te liggen, klaar om boven het water geplaatst te worden. Dat gebeurt komende nacht. Vanaf 00.00 uur wordt de brug met behulp van twee hulpbruggen en een ponton over het kanaal 'geschoven'.

De eerste treinen moeten begin april via de brug het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken. Als dat foutloos verloopt, wordt de naastgelegen spoorbrug opgehoogd en gerenoveerd om geluidshinder te reduceren. Een half jaar later worden beide bruggen in gebruik genomen en heeft ProRail zijn gewenste spoorverdubbeling gerealiseerd. Dan rijden over vier sporen treinen tussen Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Twee sporen voor intercity's en twee voor sprinters, zodat deze niet langer achter elkaar hoeven te rijden.

Het project bij Leidsche Rijn valt onder de vernieuwingsslag die ProRail in Utrecht heeft ingezet. De opfrissing van de infrastructuur rondom de 'spoorhoofdstad' van Nederland maakt het mogelijk dat op termijn 100 miljoen reizigers per jaar Utrecht passeren. Ans Rietstra, directeur projecten bij ProRail, noemt de klus een knap staaltje werk dat noodzakelijk is om de groei van het openbaar vervoer in Nederland een plek te geven. In totaal wordt met het project twee kilometer aan spoor verdubbeld. De kosten die daarmee gemoeid zijn, raamt ProRail op 45 miljoen euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden