Utrecht maakt ernst met weren zwaar verkeer

Van onze correspondente UTRECHT - Amsterdam gaat het zware vrachtverkeer weren uit het centrum. Utrecht doet dat op papier al sinds het begin van de jaren '70. Het heeft echter 20 jaar geduurd voor er een alternatief vervoerssysteem werd opgezet en het zware verkeer niet langer oogluikend werd toegestaan. Binnenkort verraden weegmatten onder het wegdek elke overtreding.

Om de kwetsbare werfkelders onder de straten langs de Utrechtse grachten te sparen, besloot de gemeente in 1974 het bevoorradingsverkeer in de stad te beperken; er werd een maximale wieldruk bepaald en laden en lossen werd aan uren gebonden. Aan beide bepalingen werd echter nauwelijks de hand gehouden, tot in 1990 bleek dat de bouwkundige staat van de werfkelders achteruit was gehold. Samen met de particuliere eigenaren besloot de gemeente tot een renovatie die miljoenen zou gaan kosten. Wilde dat geen verspilde moeite zijn, dan moest er ernst worden gemaakt met het weren van het zware verkeer. Gemeente en belanghebbenden vormden een 'distributiegroep' en kwamen na drie jaar met een alternatief.

Aan de rand van de stad werden in 1994 twee distributiecentra opgezet, een van Van Gend en Loos en PTT Post gezamenlijk en een van het Verkeerscentrum Utrecht. Daar worden goederen met bestemming binnenstad uit grote vrachtwagens in kleinere overgeladen. Verschillende vrachten worden zo veel mogelijk gecombineerd. Anders dan zware vrachtwagens mogen stadsdistributiewagens te allen tijde het centrum in. Beide bedrijven verplichtten zich per dag minstens 100 adressen in de binnenstad te bedienen. Inmiddels is er een derde bedrijf bijgekomen, Dentex, dat zich specialiseert in nachtvervoer.

Hoewel er een lichte groei zit in het aanbod voor de stadsdistributeurs, blijven zowel vervoerders als winkeliers zich in bochten wringen om de bevoorrading in eigen hand te houden, zegt M. Bakker, beleidsmedewerker van de gemeente Utrecht. Zo worden vrachtauto's aan de rand van het gebied geparkeerd en wordt het laatste stuk afgelegd met steekwagentjes. H. Kramer van de Utrechtse Kamer van Koophandel wijst er op dat niet elk type lading geschikt is voor alternatief vervoer. “Vries, vers en vervelend vallen er buiten.” Bevroren en versprodukten, moeten op een bepaalde, constante temperatuur worden vervoerd en laten zich niet makkelijk combineren met andere vrachten. In de categorie vervelend valt bijvoorbeeld bouwmateriaal. Dat wordt steeds vaker per boot aan- en afgevoerd, zegt Kramer. De drie V's maken 40 procent van de ritten naar de binnenstad uit en 80 procent van het volume, aldus Kramer.

Hij meent dat er nog altijd flink de hand wordt gelicht met de regels. Volgens gemeentewoordvoerder H. Zoontjes moet het probleem niet worden overdreven, de stad wordt niet 'continue plat gereden'. Toch heeft de gemeente op verschillende plaatsen langs de gracht weegmatten onder het wegdek gelegd, die registreren of en waar er een te zware vrachtwagen passeert. Nog dit jaar moeten die weegmatten zijn aangesloten op een systeem dat direct aan de politie doorgeeft welk bedrijf een overtreding begaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden