Universiteitsblad moet online lezers trekken

Minder advertenties dwingt redacties tot digitale uitgaven

Kan een universiteitsblad overleven op internet? Die vraag dringt zich op nu deze week bekend werd dat de Groningse Universiteitskrant (UK) door teruglopende advertentie-inkomsten moet stoppen met de wekelijkse papieren editie.

De redactie gaat online verder, maar weet dat de concurrentie daar groot is en het lezerspubliek niet zomaar is teruggewonnen. "Papier maakt je zichtbaar", aldus hoofdredacteur Hanneke Boonstra. "Je ligt in de bakken en bent er echt. Online moet je alles weer opnieuw opbouwen."

Hoe de UK zich online staande wil houden, weet Boonstra nog niet precies. Misschien komt er een tabletkrant of webmagazine. Ter voorbereiding - Boonstra zag de bui al hangen - ging ze onlangs met haar redactie buurten bij collega's in Utrecht. Daar moest het U-blad twee jaar geleden noodgedwongen overschakelen van papier naar online.

Er valt op internet te overleven, bewijzen ze in Utrecht. Het Digitaal Universiteitsblad (DUB) trekt inmiddels 40.000 tot 45.000 unieke bezoekers per maand.

In de papieren tijd lagen er wekelijks 18.000 kranten in de bakken, maar bleven er ook veel liggen. "Er valt nog wat te winnen, maar het gaat best goed", meent hoofdredacteur Ries Agterberg.

Volgens hem schuilt het succes in de behoefte van studenten en medewerkers aan nieuws over de universiteit. Die behoefte houdt niet op zodra een papieren krant stopt. Dus zetten Agterberg en zijn collega's artikelen op de site over onderwijszaken die in Utrecht leven, zoals scriptiebegeleiding en het taalniveau van studenten. Die stukken trekken relatief veel lezers en zorgen voor discussie.

Verwijzingen naar de artikelen, maar ook naar filmpjes en Utrechtse uitgaanstips zingen vervolgens rond op Twitter en Facebook zodat andere mensen via een omweg op de website belanden.

Toch blijft het een handicap om als blad niet meer fysiek aanwezig te zijn op de campus, erkent Agterberg. "Niet iedereen kent ons. Mensen moeten nog de omslag maken en ons in hun internetritme opnemen."

Daar kunnen redacties creatief op inspelen, zegt Wieneke Gunneweg, voorzitter van de Kring van Hoofdredacteuren Hoger Onderwijs Bladen. "Je moet interactie plegen met lezers, oproepen doen, samen leuke plannen en activiteiten bedenken en boeken weggeven. Je moet binnenkomen bij de lezer."

Oftewel: zorg als medium dat je zichtbaar bent, helemaal als je alleen nog op internet bestaat. Verleid de lezer en betrek hem actief bij je site.

Daar is de UK al druk mee bezig, vertelt Boonstra. Als eerste universiteitsblad lanceerde het onlangs een app voor smartphones en wekelijks gaan via de site en Facebook boeken en concertkaartjes van de hand. "We zijn niet treurig", zegt Boonstra strijdlustig. "We hechten aan papier, maar de realiteit is dat dat niet meer kan."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden