Unilevers Robijntje schikt zich naar olympische reclameregels

Poseren met Erben Wennemars mag niet op de olympische schaatsbaan.Robijntje, de mascotte van de Nederlandse ploeg is 'beer-non-grata' op aldie plekken in Turijn waar de strikte reclameregels van het IOC gelden.

Robijntje, het beertje dat in een oplage van een kwart miljoen viaBlokker en C1000 door Unilever werd uitgevent, is niet de enigereclame-uiting die de schaatstempel Oval Lingotto niet haalt. Optisch gaande Spelen niet om geld en dus moeten de beelden ook gevrijwaard zijn vanalles wat in de richting van dollars of euro's lijkt te gaan. Geen flesjesdrank in de hand met merkvermelding, geen oranje handschoentjes dieverwijzen naar Unox. En toch is Unilever, voor 1,2 miljoen euro per jaareen partner van NOC-NSF, beslist niet ontevreden over de sportsponsoring.Alle beperkingen waren bekend toen het contract vorig jaar werd getekend.En de beer Robijn kan zich in Turijn nog altijd goed met de bezoekersbuiten het stadion mengen, vindt Unilever.

Inmiddels zijn de 1,2 miljoen oranje handsschoenen die de verkoop vanUnox moesten ondersteunen grif de deur uitgegaan, en het uitbaten van hetcontract, waarin ook de vier andere Unilever-merken Rexona, Omo, Robijnen Blueband zijn opgenomen, is nog lang niet ten einde. "We zijn desamenwerking aangegaan om ook de breedtesport te bereiken. In juli komt ernog het Nederlands Kampioenschap Buitenspelen, dat door Omo wordtgesponsord. We gaan uit van een langdurige exposure" zegt eenUnilever-woordvoerster.

De strenge regels zijn er niet alleen om de zuiverheid van de Spelen tegaranderen, maar ook om de belangen van de grote geldschieters veilig testellen. Wie ook maar een relatie durft te leggen tussen zijn product ende Olympische Spelen wordt ervan beticht zich schuldig te maken aan hetzogeheten ambush marketing. Deze term staat voor het zonder te betalenmeeliften op de naamsbekendheid van de Spelen. Wie in de fout gaat, krijgtte maken met de 'sponsorpolitie' van het Olympisch Comité.

Op de lijst met overtreders die bij het NOC-NSF wordt bijgehouden,is drankenketen Gall & Gall inmiddels geschrapt. Maandag is de campagnemet de slogan 'Olympische Prijspakkers' na overleg met de sportkoepelstilgelegd.

KPN is volgens Paul Holster van NOC-NSF goed nagegaan hoe zo dichtmogelijk tegen de grens van het toelaatbare kon worden gekropen. Hetpredikaat 'olympisch' wordt bij een voordeelactie op de KPN-site nietgebruikt, de naam 'Winterspelen', die auteursrechtelijk moeilijker tebeschermen is, wel. Ook de schaatsmedailles die op de site te zien zijn,glippen door de mazen van het net. "KPN zegt dat daar geen olympische maarHollandse schaatsers op zijn afgebeeld. Heel slim", oordeelt Holster.

De omvang van ambush marketing is volgens Holster momenteel groter danbij de Zomerspelen van Athene in 2004. Vóór die spelen vond hetEK-voetbal plaats, dat volgens Holster ook een beroep deed op hetreclamebudget van bedrijven. De Winterspelen ondervinden daarentegen geenconcurrentie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden